Dissertações/Teses
2022
Dissertações
1
  • NATALIA VARGAS
  • Eu cantante: em busca da liberdade expressiva.
  • Orientador : JULIANA ALVES MOTA DRUMMOND
  • MEMBROS DA BANCA :
  • JULIANA ALVES MOTA DRUMMOND
  • JULIANA REIS MONTEIRO DOS SANTOS
  • MARCOS EDSON CARDOSO FILHO
  • MARCELO EDUARDO ROCCO DE GASPERI
  • Data: 28/01/2022

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  • Esta pesquisa compreende estudos sobre o potencial dramatúrgico e performativo da voz no
    ato de cantar, considerando a relação dos cantores com seus modos expressivos. A partir de
    estudos teórico-práticos sobre os conceitos de Ação Vocal e de Contato, investigou-se
    sobre dispositivos que podem permitir que estes artistas conquistem - por eles mesmos -
    qualidade expressiva orgânica, singular e relacional. Devido ao contexto de isolamento
    sanitário, instaurado pela pandemia da Covid-19, a autoetnografia revelou-se um percurso
    possível - um plano B - para a continuidade deste trabalho. Um “diário de bordo” com
    episódios da trajetória profissional e estudantil da autora e a análise de um debate online com
    professores de voz/canto da Universidade Federal de São João del Rei compõem parte da
    metodologia desta pesquisa. Ela investiga de que modo - e se - a Ação Vocal e o Contato
    alargam a percepção do cantante, transmutam a matéria-prima pessoal em criação artística e
    potencializam a relação com o outro para comungar a experiência cantada. Esta pesquisa
    propõe pensarmos um modo de trabalho interdisciplinar para cantores em formação
    que, espera-se, poderá contribuir para a reflexão sobre a sistematização do ensino do
    canto popular no Brasil.


  • Mostrar Abstract
  • Esta investigación comprende estudios sobre el potencial dramatúrgico y performativo de la
    voz en el acto de cantar, considerando la relación entre los cantantes y sus modos
    expresivos. A partir de estudios teórico-prácticos sobre los conceptos de Acción Vocal y
    Contacto, investigamos los dispositivos que pueden permitir a estos artistas lograr, por sí
    mismos, una calidad expresiva orgánica, singular y relacional. Debido al contexto de
    aislamiento sanitario, establecido por la pandemia del Covid-19, la autoetnografía demostró
    ser un camino posible - un plan B - para la continuación de este trabajo. Algo como un
    “cuaderno de bitácora” con episodios de la trayectoria profesional y estudiantil de la autora y
    el análisis de un debate online con profesores de voz / canto de la Universidad Federal de São
    João del Rei, son parte de la metodología de esta investigación. Ella investiga cómo - y si - la
    Acción Vocal y el Contacto amplían la percepción del cantante, transmutan la materia prima
    personal en creación artística y mejoran la relación con el otro para compartir la experiencia
    del canto. Esta investigación propone pensar en una forma interdisciplinaria de trabajo para
    los cantantes en formación que, se espera, contribuirá a la reflexión sobre la sistematización
    de la enseñanza del canto popular en Brasil.
2
  • TAIS CAROLINE DE SOUSA
  • CARTOGRAFIA SENSÍVEL DOS AFETOS: O CUIDADO DE SI ATRAVÉS DA INVESTIGAÇÃO DO CORPO POTÊNCIA

  • Orientador : ADILSON ROBERTO SIQUEIRA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • EDUARDO TESSARI COUTINHO
  • ADILSON ROBERTO SIQUEIRA
  • JULIANA REIS MONTEIRO DOS SANTOS
  • Data: 31/01/2022

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  • Esta pesquisa teórico-prática tem por objetivo investigar a relação do conceito de corpo dócil com o adoecimento e em como a experiência teatral possibilita uma educação sensível através de um trabalho performativo-perceptivo em que se pretende aguçar e fortalecer novas possibilidades de subjetivação, tendo no cuidado de si o resgate da potencialidade do sujeito diante da perspectiva de adoecimento para que, assim, possa ser investigada a importância do trabalho artístico em instituições para tratamento de saúde.


  • Mostrar Abstract
  • This theoretical-practical research aims to investigate the association between the concept of docile body and illness even as how the theatrical experience enables a sensitive education through a performative-perceptive work in which it is intended to point and strengthen new possibilities of subjectivation. Considering the care of the self as a rescue of the subject’s potencial in the face of the perspective of illness so that, in this way, the importance of artistic work in institutions for health care can be investigated.


3
  • PRISCILA DE SOUZA CHAGAS DO NASCIMENTO
  • Cenotecnia, a criação dos operários da cena: um estudo sobre as funções dos trabalhadores cenotécnicos da cidade de São Paulo

  • Orientador : BERILO LUIGI DEIRO NOSELLA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • JORGE FERREIRA SILVA
  • BERILO LUIGI DEIRO NOSELLA
  • FABIANA SIQUEIRA FONTANA
  • JOSE DA SILVA DIAS
  • Data: 21/02/2022

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  • A presente dissertação trata-se de um estudo sobre a compreensão da função e do ofício do trabalhador cenotécnico da cidade de São Paulo. A investigação e análise do ofício do cenotécnico se dá partindo de uma compreensão histórica baseando-se, inicialmente, nas regulamentações legais nas esferas federal, estadual e municipal. O primeiro documento a ser considerado, o decreto nº 5.942 do ano de 1928, é resultado do projeto de lei apresentado pelo deputado federal Nicanor Nascimento em 1925. O texto em questão imputa às empresas a obrigatoriedade de seguir o código comercial trabalhista na contratação de artistas e auxiliares teatrais. A análise dessa e de demais leis pertinentes se faz necessária, pois é por meio das nomenclaturas usadas para definir os ofícios técnicos que a carreira se estabelece no âmbito jurídico e, de modo amplo, no histórico-social. A categoria do cenotécnico foi regulamentada e é compreendida hoje por meio da lei nº 6.533 de 1978, sendo descrita no quadro anexo do decreto nº 82.835 do mesmo ano. Além das bases legais, a pesquisa analisa materiais bibliográficos que apresentam definições do papel ou do ofício do cenotécnico e que acompanham o período das implementações das leis. O trabalho também apresenta como documento, entrevistas realizadas com cenotécnicos, em busca de uma compreensão atual do seu ofício, possibilitando uma reflexão dialética entre a prática testemunhada pelo trabalhador e as definições teóricas analisadas. Para atingir esse objetivo, convidamos a participarem desta pesquisa profissionais que atuam na área, cujo início de suas carreiras se deu na década de 1970 - momento este marcado pela regulamentação da categoria, com o advento da lei nº 6.533 de 1978. Considerando a importância da autodefinição desses profissionais sobre o trabalho desempenhado, para a compreensão do que é a função e o ofício da cenotécnica, a realização dessas entrevistas, diante do recorte, estabelece um diálogo através do compartilhamento da experiência individual de cada profissional entrevistado e da memória do ofício da cenotécnica.


  • Mostrar Abstract
  • The present dissertation is a study about the understanding of the function and the craft of the cenotechnician worker in the city of São Paulo. The investigation and analysis of the cenotechnician craft takes place parting from a historical understanding based, initially, on legal regulations at the federal, state and municipal levels. The first document to be considered, Decree No. 5,942 of 1928, is the result of a bill presented by federal deputy Nicanor Nascimento in 1925. The text in question imposes on companies the obligation to follow the commercial labor code when hiring artists and theater assistants. The analysis of this and other pertinent laws is necessary, because it is through the nomenclatures used to define the technical offices that the career is established in the legal scope and, in a broad way, in the historical-social. The category of cenotechnician was regulated and is understood today through Law No. 6,533 of 1978, being described in the attached table of Decree No. 82,835 of the same year. In addition to the legal bases, the research analyzes bibliographic materials that present definitions of the role or the occupation of the cenotechnician and that follows the period of implementation of the laws. The work also presents as a document, interviews carried out with cenotechnicians, in search of a current understanding of their craft, enabling a dialectical reflection between the practice witnessed by the worker and the theoretical definitions analyzed. To achieve this objective, we invited professionals that work in the area to participate in this research, whose careers began in the 1970s - a moment marked by the regulation of the category with the advent of Law nº 6.533 of 1978. Considering the importance of the self-definition of these professionals about the work performed, for the understanding of what is the function and the craft of the cenotechnics, the accomplishment of these interviews, given the clipping, establishes a dialogue through the sharing of the individual experience of each interviewed professional and the memory of the cenotechnics craft

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  • ALEXANDRA LARA REIS GUIMARÃES
  • O trabalho da atriz-dançarina sobre si mesma: o Shivam-yoga como proposta de treinamento.

     

  • Orientador : ADILSON ROBERTO SIQUEIRA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ADILSON ROBERTO SIQUEIRA
  • JULIANA REIS MONTEIRO DOS SANTOS
  • ALBA PEDREIRA VIEIRA
  • Data: 14/03/2022

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  • A presente pesquisa tem como objeto de estudos o treinamento diário e a preparação corporal da atriz/dançarina Alexsandra Lara, baseando-se nas técnicas do ShivamYoga, que é de origem tântrica, aplicadas ao teatro, fundamentando-se na preparação do ator. Buscamos aqui uma relação estreitada entre o yoga e o fazer teatral entendendo haver entre as duas práticas um atravessamento, uma transdisciplinaridade e, dessa maneira, abordamos como os atravessamentos transdisciplinares possíveis entre estas duas disciplinas e outras, pode erigir/articular práticas, procedimentos, metodologias do processo criativo do ator-dançarino/performer, cuja resultante transdisciplinar estejam presentes nos modos do seu fazer artístico e realização de ações, espetáculos e práticas corporais


  • Mostrar Abstract
  • This research aims to study the daily training and body preparation of actress/dancer Alexsandra Lara, based on ShivamYoga techniques, which is of tantric origin, applied to theater, based on the actor's preparation. We seek here a close relationship between yoga and theatrical work, understanding that between the two practices there is a crossing, a transdisciplinarity and, in this way, we approach how the possible transdisciplinary crossings between these two disciplines and others can erect/articulate practices, procedures, methodologies of the creative process of the actor-dancer/performer, whose transdisciplinary results are present in the ways of his artistic making and performance of actions, spectacles and bodily practices

5
  • OLIVIA MARA RODRIGUES DE MELO
  • Palhaça Birota: Debates entre memória e relações de poder na palhaçaria e no corpo feminino

  • Orientador : ALBERTO FERREIRA DA ROCHA JUNIOR
  • MEMBROS DA BANCA :
  • CARINA MARIA GUIMARAES MOREIRA
  • CLAUDIO ALBERTO DOS SANTOS
  • DANIELE PIMENTA
  • Data: 12/05/2022

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  • Esta dissertação busca analisar o trabalho da Mariana Gabriel, como Palhaça Birota. Ela atua como produtora cinematográfica e palhaça, e se apresenta durante as exibições do documentário: Minha avó era Palhaço. O documentário conta a história de sua avó Maria Eliza Alves, que atuou como palhaço Xamego no Circo-teatro Guarany, no início da década de 20. A partir desse primeiro sentido, discorremos sobre sua família tradicional circense, de sua ancestralidade, imbuída na cultura brasileira. Busco traçar análises e conexões sobre seu trabalho e o campo da historiografia de palhaços e palhaças. Considerando o pensamento paradoxal da impossibilidade da descrição fidedigna do trabalho de Mariana, de suas atuações, mas sendo possível pensá-las a partir do reconhecimento da inacessibilidade dessa totalidade, observando-os como algo não estático e fixo da história. Desdobrando no sentido empírico, assim, o arquivo aqui não está sendo considerado como conjunto de documentos reunidos, não como mera coincidência, em sua materialidade.  As pesquisas estão atravessadas por questões filosóficas, entre biopoder e biopolítica, passando pelas noções de poder, dos sistemas hegemônicos, que afetam os campos da escrita da história das mulheres, das lutas feministas e sobre o debate de mulheres palhaças.


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  • This dissertation seeks to analyze the work of Mariana Gabriel, as Palhaça Birota. She works as a film producer and clown, and performs during the screenings of the documentary: My grandmother was a clown. The documentary tells the story of his grandmother Maria Eliza Alves, who acted as clown Xamego at Circo-teatro Guarany, in the early 1920s. Brazilian. I seek to draw analyzes and connections between her work and the field of clown and clown historiography. Considering the paradoxical thought of the impossibility of a reliable description of Mariana's work, of her performances, but being possible to think about them from the recognition of the inaccessibility of this totality, observing them as something not static and fixed in history. Deploying in the empirical sense, therefore, the archive is not being considered here as a set of gathered documents, not as mere coincidence, in its materiality. The researches are crossed by philosophical questions, between biopower and biopolitics, passing through the notions of power, of hegemonic systems, which affect the fields of women's history writing, feminist struggles and the debate of clown women.

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  • VINÍCIUS CRISTÓVÃO RIBEIRO DE CARVALHO
  • PERSONAGENS ANÔNIMOS, A ESTÉTICA DO RISCO DO ATOR DO CORPO COLETIVO

  • Orientador : MARIA CLARA GUIMARAES FERRER CARRILHO
  • MEMBROS DA BANCA :
  • JULIANA REIS MONTEIRO DOS SANTOS
  • MARIA CLARA GUIMARAES FERRER CARRILHO
  • THEREZA CRISTINA ROCHA CARDOSO
  • Data: 15/06/2022

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  • A dissertação ressalta a importância da pesquisa dedicada ao Corpo Coletivo, um grupo brasileiro, mineiro, de teatro. Recomenda um recorte mais preciso do objeto de pesquisa, chamando atenção para a análise implicada do ator no/do objeto, sendo Vinicius, um performer do grupo. Neste caminho, acredita ser imprescindível que a análise esteja fundamentada pela prática do grupo, especificamente no modos como isso de fato o atravessa como intérprete.


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2021
Dissertações
1
  • OSMAR VANIO FERNANDES
  • Relatos, momentos e história: a construção cênica de Ione de Medeiros e Grace Passô.
  • Orientador : ALBERTO FERREIRA DA ROCHA JUNIOR
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ALBERTO FERREIRA DA ROCHA JUNIOR
  • CARINA MARIA GUIMARAES MOREIRA
  • MARCOS ANTONIO ALEXANDRE
  • Data: 13/05/2021

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  • Partindo do livro Problemas de gênero, nos colocamos a pensar a questão de gênero, como ela interfere na construção cênica de Ione de Medeiros e do Grupo Oficcina Multimédia, assim como interfere também na
    obra de Grace Passô. Neste tocante, a presente pesquisa tem como intuito fazer essa reflexão a partir de dois espetáculos: Bom Dia Missislifi (1993), cuja direção é de Ione de Medeiros e Por Elise (2005), direção de Grace Passô, buscando relacioná-los aos pensamentos de Judith Butler no que se refere à questão de gênero. Judith Butler é filósofa pós-estruturalista e uma das principais teóricas da questão contemporânea do feminismo, estudos queer, filosofia, política e ética. Buscamos relacionar esses dois espetáculos à questão de gênero, que Butler nos propõe, por compreendermos que há nas concepções cênicas de ambas as diretoras e nos espetáculos citados um
    atravessamento, no que se refere a gênero. Para tanto, basta saber que dos anos 80 até o final dos anos 90, o número de mulheres atuando como diretoras de teatro em Minas Gerais, era muito pequeno se comparado ao número de homens na mesma função.

  • Mostrar Abstract
  • Starting from the book Problems of gender, we started to think about the gender issue, how it interferes in the

    scenic construction of Ione de Medeiros and Grupo Oficcina Multimédia, as well as it interferes in the

    Grace Passô's work. In this regard, this research aims to make this reflection from two shows:

    Bom Dia Missislifi (1993), directed by Ione de Medeiros and Por Elise (2005), directed by

    Grace Passô, seeking to relate them to thoughts by Judith Butler on the gender issue.

    Judith Butler is a post-structuralist philosopher and one of the main theorists of the contemporary issue of

    feminism, queer studies, philosophy, politics and ethics. We seek to relate these two shows to the question

    of gender, which Butler proposes to us, as we understand that there is in the scenic conceptions of both

    directors and in the aforementioned shows a crossing, with regard to gender. To do so, it is enough to know

    that from the 1980s to the end of the 1990s, the number of women acting as theater directors in

    Minas Gerais was very small compared to the number of men in the same role.

2
  • CAIO CÉSAR SILVA ROCHA
  • “ESSAS HISTÓRIAS DE AMOR MALDITO”: A HOMOSSEXUALIDADE MASCULINA EM GRETA GARBO, QUEM DIRIA, ACABOU NO IRAJÁ

  • Orientador : ALBERTO FERREIRA DA ROCHA JUNIOR
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ALBERTO FERREIRA DA ROCHA JUNIOR
  • ANTONIA PEREIRA BEZERRA
  • CARINA MARIA GUIMARAES MOREIRA
  • Data: 18/05/2021

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  • Greta Garbo, quem diria, acabou no Irajá (1974), texto cômico de autoria de Fernando Mello, faz parte de uma série de textos de teatro, com forte teor político, que foram escritos, no Brasil, no período da ditadura civil-militar (1964-1985). Desde o início do golpe, os/as autores/as teatrais, imbuídos/as da luta contra o nefasto ciclo militarista e autoritário que se delineava, começaram a evidenciar em suas dramaturgias as mazelas e preconceitos sociais da burguesia e dos governos ilegítimos, com o principal objetivo de borrar o status quo imposto socialmente. No texto teatral em questão, acompanhamos as aventuras e desventuras de Pedro (ou Greta Garbo), solitário homossexual de meia-idade, efeminado, enfermeiro e morador do subúrbio carioca, que se apaixona perdidamente pelo jovem Renato, rapaz interiorano, que chega à capital do estado com o intuito de cursar medicina. Eles vivem um relacionamento que se sustenta, pelo menos inicialmente, pelo fato de o enfermeiro suprir financeiramente o jovem mancebo. Diante das perspectivas apontadas, essa comunicação objetiva debater, com base no texto dramatúrgico Greta Garbo, quem diria, acabou no Irajá, como o personagem Pedro é construído e evidenciado, considerando a comicidade como um dispositivo político para a visibilidade e consequente protagonismo do homossexual masculino no texto teatral, no período do estado de exceção no Brasil. 


  • Mostrar Abstract
  • Greta Garbo, who would have thought, ended up in Irajá (1974), a comic text by Fernando Mello, is part of a series of theater texts, with a strong political content, that were written in Brazil during the period of the civil-military dictatorship (1964-1985). Since the beginning of the coup, theatrical authors, imbued with the struggle against the nefarious militaristic and authoritarian cycle that was outlined, began to show in their dramaturgies the ills and social prejudices of the bourgeoisie and illegitimate governments, with the main objective of blurring the socially imposed status quo. In the theatrical text in question, we follow the adventures and misadventures of Pedro (or Greta Garbo), a lonely middle-aged homosexual, effeminate, nurse and resident of the Rio de Janeiro suburb, who falls deeply in love with the young Renato, a country boy, who arrives in the capital state in order to study medicine. They live a relationship that is sustained, at least initially, by the fact that the nurse financially supplies the young boy. Given the perspectives pointed out, this communication aims to debate, based on the dramaturgical text Greta Garbo, who would say, ended up in Irajá, as the character Pedro is constructed and evidenced, considering comicality as a political device for the visibility and consequent protagonism of the male homosexual in the theatrical text, in the period of the state of exception in Brazil.

3
  • RAYLA DIAS
  • A MÃE: A MUDANÇA DE FUNÇÃO NO TEATRO DE BRECHT

  • Orientador : CARINA MARIA GUIMARAES MOREIRA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ALBERTO FERREIRA DA ROCHA JUNIOR
  • CARINA MARIA GUIMARAES MOREIRA
  • ERNESTO GOMES VALENCA
  • Data: 16/07/2021

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  • O objetivo desse trabalho de dissertação é analisar o texto dramatúrgico “A mãe” de Bertolt Brecht, tendo como referência a concepção de mudança de função desenvolvida pelo próprio autor. Nesse sentido, a pesquisa se desenvolve em torno dos textos teóricos de Brecht, e de intelectuais comprometidos com a análise e a interpretação da obra Brechtiana para compreendermos não só a concepção de mudança de função e sua relação com a obra investiga, mas também compreender as influências e os pressupostos que permitiram a construção e o desenvolvimento da peça em questão e do teatro Brechtiano como um todo. Dessa forma, intentamos compreender a investigação da categoria mudança de função, levando em consideração os aspectos históricos que permitiram o surgimento e o desenvolvimento de tal ideia, para a partir desse entendimento construirmos uma análise da obra “A mãe” que se disponha a compreender a sua localização na trajetória artística de Brecht e suas potencialidades para a luta revolucionária no campo da cultura ainda hoje.


  • Mostrar Abstract
  • The purpose of this dissertation work is to analyze the dramaturgical text “A mãe” by Bertolt Brecht, having as reference the conception of role change developed by the author himself. In this sense, the research is developed around the theoretical texts of Brecht, and intellectuals committed to the analysis and interpretation of the Brechtian work in order to understand not only the concept of change of function and its relationship with the work, but also to understand the influences and assumptions that allowed the construction and development of the play in question and of the Brechtian theater as a whole. In this way, we intend to understand the investigation of the category change of function, taking into account the historical aspects that allowed the emergence and development of such an idea, so that from this understanding we can construct an analysis of the work “The mother” that is willing to understand the its location in Brecht's artistic trajectory and its potential for the revolutionary struggle in the field of culture even today.

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  • ANA CAROLINA REZENDE
  • OCUPAR E RESISTIR: UM OLHAR SOBRE O TEATRO EM RESIDÊNCIAS URBANAS

     

  • Orientador : ANDRE LUIZ LOPES MAGELA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ANDRE LUIZ LOPES MAGELA
  • LEONARDO RAMOS MUNK MACHADO
  • MARIA CLARA GUIMARAES FERRER CARRILHO
  • Data: 20/08/2021

  • Mostrar Resumo
  • Admitindo a cena contemporânea como um campo de tensão entre realidade e ficção, esta dissertação pretende estabelecer um diálogo entre os conceitos de espaço teatral e os estudos da performatividade, observando processos e dinâmicas de criação e recepção próprias da experiência do teatro feito em residências urbanas. Busca-se traçar um breve histórico sobre a ocupação de moradias com ações teatrais, identificando grupos e artistas que miram seus trabalhos em tais atos performativos. Intenta-se, ainda, olhar como tal ação configura-se como espaço de resistência e transformação temporária, a partir da pequena comunidade formada por atores, produtores, moradores e plateia. Para tal, propomos a exploração de reflexões teóricas a partir de observações sobre o espetáculo INcômodos: teatro em casa, realizado pelo grupo mineiro Corpo Coletivo, do qual a autora deste texto faz parte como atriz e produtora.


  • Mostrar Abstract
  • This proposal of dissertation, at this moment in the process of qualification, examines the work of the group Incômodos, based in Juiz de Fora, with regard to its theatrical works performed in the homes of people in the cities in which it performed shows (called "Teatro em casa").

    Thus were elaborated the questions that motivate and give north to this work: what is the sense of inhabiting an intimate and routine physical space presenting it with other uses? What does the theatrical language have to gain from this occupation? And, on the other hand, how is the domestic space transformed by theatricality? Putting these questions on the agenda, we can problematize the theatrical practice that occupies apartments, houses, residences, homes scattered throughout the cities.

5
  • THAMIRIS CALEGARI RODRIGUES
  • UM ESTUDO DAS PROPOSTAS PEDAGÓGICAS EM ARTES CÊNICAS DE INGRID KOUDELA E FLÁVIO DESGRANGES

  • Orientador : CARINA MARIA GUIMARAES MOREIRA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • BERILO LUIGI DEIRO NOSELLA
  • CARINA MARIA GUIMARAES MOREIRA
  • MARIANA DE LIMA E MUNIZ
  • Data: 14/12/2021

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  • Esta dissertação propõe a investigação das propostas pedagógicas relacionadas às Artes Cênicas no Brasil, a partir das produções bibliográficas de Ingrid Koudela e Flávio Desgranges, buscando demonstrar suas relações com uma formação, que visa o desenvolvimento social e cognitivo. Para isso, fez-se uma revisão bibliográfica das propostas dos autores supracitados, buscando identificar essas relações através da análise de conteúdo por categorização. Pautadas principalmente no fazer teatral de Bertolt Brecht, apontamos nossos pressupostos relacionados ao potencial educativo do dramaturgo alemão mencionado, bem como suas influências nas propostas pedagógicas de Ingrid Koudela e Flávio Desgranges. 


  • Mostrar Abstract
  • ThisdissertationproposestheinvestigationofpedagogicalproposalsrelatedtothePerformingArts in Brazil, fromthebibliographicproductionsof Ingrid Koudelaand Flávio Desgranges, seekingtodemonstratetheirrelationswith a formation, whichaimsat social andcognitivedevelopment. For this, a bibliographic review oftheproposalsoftheaforementionedauthorswascarried out,seekingtoidentifytheserelationshipsthroughcontentanalysisbycategorization. Basedmainlyon Bertolt Brecht'stheatrical performance, we point out ourassumptionsrelatedtotheeducationalpotentialofthe German playwrightmentioned, as well as hisinfluencesonthepedagogicalproposalsof Ingrid Koudelaand Flávio Desgranges. 

6
  • DIEGO RODRIGO JACINTO
  • A VOZ SINGULAR 

  • Orientador : JULIANA ALVES MOTA DRUMMOND
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ADILSON ROBERTO SIQUEIRA
  • ERNANI DE CASTRO MALETTA
  • FRANCESCA DELLA MONICA
  • JULIANA ALVES MOTA DRUMMOND
  • Data: 14/12/2021

  • Mostrar Resumo
  • Esta pesquisa tem como objeto de estudo a voz e a percepção vocal do ator, sobretudo na concepção da sua singularidade e importância de sua trajetória pessoal. Também visa colocar em diálogo alguns olhares relacionados aos caminhos vocais para a cena, apresentando dentre as diversas vertentes existentes, algumas linhas de trabalho de artistas e pesquisadores com uma sólida trajetória de investigação vocal em âmbito nacional e internacional. Serão explicitados ao longo da dissertação alguns princípios e conceitos propostos por Ernani de Castro Maletta com Atuação Polifônica, Juliana Alves Mota Drummond com Afetos Musicais e Francesca Della Monica com Arqueologia Vocal, apontando o olhar destes para concepção da criação vocal, assim percebendo como cada pesquisador eleito como objeto de estudo neste trabalho identifica e entende o uso da voz para o teatro. Deste modo, podemos analisar algumas possibilidades de trabalho sobre a voz, trazendo à tona que tal campo de investigação apresenta uma pluralidade de conexões nos posicionamentos e trajetórias o que revela que não há necessidade de existir um padrão de voz teatralmente dominante e/ou único.

    A construção desta dissertação também apresenta este estudo por meio de um material digital (Live e Podcast), com uma linguagem mais acessível, para colaborar com a popularização de um tipo de conhecimento que geralmente fica restrito ao meio acadêmico, principalmente visando o compartilhamento de informações com atores iniciantes e de companhias semiprofissionais na área teatral sobre a percepção e relação vocal na criação cênica.


  • Mostrar Abstract
  • This research has as its object of study the voice and vocal perception of the actor, especially in the conception of his uniqueness and importance of his personal trajectory. It also aims to put into dialogue some perspectives related to vocal paths for the scene, presenting, among the different existing strands, some lines of work by artists and researchers with a solid trajectory of vocal investigation in national and international scope. Some principles and concepts proposed by Ernani de Castro Maletta with Polyphonic Performance, Juliana Alves Mota Drummond with Musical Affections and Francesca Della Monica with Vocal Archeology will be explained throughout the dissertation, pointing their gaze to the conception of vocal creation, thus realizing how each researcher chosen as the object of study in this work identifies and understands the use of voice for theater. In this way, we can analyze some possibilities of work on voice, bringing to light that this field of investigation presents a plurality of connections in positions and trajectories, which reveals that there is no need for a theatrically dominant and/or unique voice pattern.

    The construction of this dissertation also presents this study through a digital material (Live and Podcast), with a more accessible language, to collaborate with the popularization of a type of knowledge that is generally restricted to the academic environment, mainly aimed at sharing information with beginning actors and semi-professional companies in the theatrical area on the perception and vocal relationship in scenic creation.

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  • CARLOS HENRIQUE AURÉLIO DOS SANTOS
  • POÉTICAS DA ENCRUZILHADA: uma análise de dois experimentos acadêmicos à luz da cosmovisão das religiosidades de origem centro-africana no Brasil

  • Orientador : CARINA MARIA GUIMARAES MOREIRA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • CARINA MARIA GUIMARAES MOREIRA
  • MARCOS ANTONIO ALEXANDRE
  • SILVIA MARIA JARDIM BRUGGER
  • Data: 16/12/2021

  • Mostrar Resumo
  • O presente trabalho tem por objetivo analisar as possibilidades de criação de narrativas a partir dos elementos que formam a cosmovisão das religiosidades de origem centro-africana no Brasil em dois experimentos cênicos desenvolvidos no espaço acadêmico de pesquisa. O trabalho parte da análise e investigação acerca dos elementos que formam a cosmovisão dessas religiosidades estabelecendo um diálogo entre minhas vivências nos espaços dos terreiros e a construção da cena no Teatro. Nesse percurso, o trabalho perpassa pelos aspectos históricos da formação dessas religiosidades no Brasil, criando um quadro comparativo entre as perspectivas que formaram a cosmovisão dos povos centro-africanos do outro lado do atlântico e as práticas religiosas em território brasileiro, buscando compreender como foram articulados as ressignificações e os modos de criação de narrativas presentes nos cânticos, nos processos rituais, performáticos e estéticos dessas religiosidades. Do resultado dessa investigação primeira, emerge como elemento fundamental da construção dessas cosmovisões, a perspectivas da encruzilhada, abarcando as concepções de ancestralidade e do encantamento. É a partir da compreensão dos modos pelos quais essas concepções são articuladas na construção de narrativas nos espaços do terreiro, que se estabelece a proposta de potencialização de narrativas na construção dos experimentos cênicos Kandenge – O cantador de uma história brasileirae Confere, ambos realizados no âmbito da pesquisa e experimentação laboratorial acadêmica.


  • Mostrar Abstract
  • The present work aims to analyze the possibilities of creating narratives from the elements that form the cosmovision of religiosities of Central African origin in Brazil in two scenic experiments developed in the academic research space. The work starts from the analysis and investigation about the elements that form the cosmovision of these religiosities, establishing a dialogue between my experiences in the spaces of the terreiros and the construction of the scene in the Theater. In this path, the work permeates the historical aspects of the formation of these religiosities in Brazil, creating a comparative framework between the perspectives that formed the cosmovision of the Central African peoples on the other side of the Atlantic and the religious practices in Brazilian territory, seeking to understand how they were articulated the resignifications and the ways of creating narratives present in the songs, in the ritual, performative and aesthetic processes of these religiosities. From the result of this first investigation, the perspectives of the crossroads, encompassing the concepts of ancestry and enchantment, emerge as a fundamental element in the construction of these cosmovisions. It is from the understanding of the ways in which these conceptions are articulated in the construction of narratives in the spaces of the terreiro, that the proposal of potentialization of narratives in the construction of scenic experiments is established Kandenge – O cantador de uma história brasileira and Confere, both carried out in the scope of academic research and laboratory experimentation.

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  • DIOGO BRITO REZENDE
  • O MÉTODO DE NIKOLAI DEMIDOV: A “LIBERDADE” COMO CAMINHO PARA A VIVÊNCIA CÊNICA DO ATOR

  • Orientador : MARIA CLARA GUIMARAES FERRER CARRILHO
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ALICE KIYOMI YAGYU
  • JULIANA REIS MONTEIRO DOS SANTOS
  • MARIA CLARA GUIMARAES FERRER CARRILHO
  • Data: 17/12/2021

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  • O presente texto pretende se debruçar sobre a abordagem que o professor e diretor russo Nikolai Demidov (1884-1953) desenvolveu, durante três décadas, para o trabalho do ator. Para tanto, teremos como ponto-focal de análise o princípio da “liberdade” sugerido por Demidov, princípio este que, segundo o teatrólogo, seria a base para uma atuação viva e genuína pelo intérprete no palco. Discorreremos também sobre as conexões entre o trabalho de Nikolai Demidov e o de Konstantín Stanislávski (1863-1938), este último sendo o responsável por introduzir Demidov à noção de “vivência” no trabalho do ator. Analisaremos, assim, as convergências e divergências entre as abordagens desenvolvidas por ambos, e também sobre como a técnica de Demidov teve sua origem no núcleo do “sistema” de Stanislávski. Por fim, os princípios componentes da abordagem que Demidov nos apresenta em seus livros serão detalhados e examinados, e uma breve análise sobre experimentações práticas executadas pelo autor deste texto com o que é proposto pelo teatrólogo russo também será realizada.


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  • This text intends to focus on the approach that the Russian professor and director Nikolai Demidov (1884-1953) has developed for the actor's work for three decades. For that, we will have as a focal point of analysis the principle of “passivity” suggested by Demidov, a principle that, according to the theatrologist, would be the basis for a live and genuine performance by the interpreter on the stage. We will also discuss the connections between the work of Nikolai Demidov and that of Konstantin Stanislavsky (1863-1938), the latter being responsible for introducing Demidov to the notion of "experience" in the actor's work. Thus, we will analyze the convergences and divergences between the approaches developed by both, and also on how Demidov's technique had its origin in the nucleus of Stanislavski's “system”. In addition, the component principles of the approach that Demidov presents to us in his books will be detailed and examined, and a brief analysis of practical experiments performed by the author of this text with what is proposed by the Russian theatrologist will also be carried out.

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  • BRUNO MACIEL SOUZA
  • VESTIDO DE NOIVA NO TEATRO BRASILEIRO MODERNO: o progresso da luz através do pensamento e da práxis

  • Orientador : BERILO LUIGI DEIRO NOSELLA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • BERILO LUIGI DEIRO NOSELLA
  • CARINA MARIA GUIMARAES MOREIRA
  • CAROLINA BASSI DE MOURA
  • Data: 17/12/2021

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  • Vestido de Noiva de Nelson Rodrigues foi apresentada pela primeira vez pelo grupo de teatro amador Os Comediantes na cidade do Rio de Janeiro no Teatro Municipal, com Direção e iluminação de Zbigniew Ziembinski em 1943. Depois do sucesso pela crítica especializada e pelo público, o espetáculo passou a ser um objeto de estudos corriqueiros dentro do campo acadêmico.

    O objetivo dessa pesquisa é analisar o que foi apresentado enquanto iluminação da montagem de Vestido de Noiva em 1944 em São Paulo, para entender o que foi a luz do espetáculo, a partir das críticas, depoimentos e do pensamento sobre a cena e luz de Ziembinski.


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  • Nelson Rodrigues' Wedding Dress was presented for the first time by the amateur theater group Os Comediantes in the city of Rio de Janeiro at the Municipal Theater, with direction and lighting by Zbigniew Ziembinski in 1943. After the success by specialized critics and the public, the show it became an object of ordinary studies within the academic field.
    The objective of this research is to analyze what was presented as lighting for the assembly of Vestido de Noiva in 1944 in São Paulo, to understand what was the light of the show, from the criticisms, testimonies and thinking about the scene and light of Ziembinski .

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  • ANA PAULA ALAB DE OLIVEIRA
  • “A magia divina da alma abre caminhos”. Outros passos, outros espaços - As ruas da Cidade Velha como palco

  • Orientador : CLAUDIO JOSE GUILARDUCI
  • MEMBROS DA BANCA :
  • BERILO LUIGI DEIRO NOSELLA
  • CLAUDIO JOSE GUILARDUCI
  • Gisela de Andrade Brugnara
  • Data: 20/12/2021

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  • Belém do Pará foi ocupada em 1616, a região era habitada por inúmeras etnias indígenas, como os Tupinambás, que estavam à margem do rio quando os portugueses atracaram. O local onde Castelo Branco desembarcou, é hoje conhecido como bairro da Cidade Velha, lugar em que habitam os principais monumentos e histórias da cidade. Em contrapartida, não há no bairro referências de grandes portes da existência indígena e cabocla que habitaram e lutaram por aquele espaço. Porém, se fizermos um trabalho de investigação, encontraremos as outra histórias, através dos rastros deixados em cada monumento erguido em nome da colonização, ou então se fizermos o exercício de abrirmos os olhos e enxergarmos os transeuntes, os trabalhadores informais os barqueiros, os feirantes, que trafegam como “invisíveis” pela região e, que com seus corpos e histórias nos contam muito sobre a cidade. Esta pesquisa teve como objetivo discutir através de uma narrativa escrita e imagética a reconfiguração efêmera do espaço urbano em espaço teatral, partindo da ocupação do cortejo cênico “O Auto do Círio”, que acontece todos os anos, desde 1993, o que aos olhos da pesquisa torna possível um resgate ou a construção de outras histórias e memórias deste lugar.


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  • In Belém – PA was occupied in 1616, the region was inhabited by numerous indigenous ethnic groups, such as the Tupinambás, who were on the riverbank when the Portuguese landed. The place where Castelo Branco landed is now known as the Cidade Velha district, the place where the main monuments and history of the city live. On the other hand, there are no large-scale references to the existence of the indigenous and cabocla who lived and fought for that space. However, if we do an investigative work, we will find the other stories, through the traces left in each monument erected in the name of colonization or if we do the exercise of opening our eyes and seeing passersby, informal workers, boatmen, marketers , who travel as “invisibles” through the region and, with their bodies and stories, tell us a lot about the city. This research aimed to discuss through a written narrative and imagery the ephemeral reconfiguration of urban space into theatrical space, from the occupation of the scenic procession "O Auto do Círio", which takes place every year since 1993, what, in the eyes of the research, makes possible a rescue or the construction of other histories and memories of this place.

2020
Dissertações
1
  • WEVERTON ANDRADE SILVA
  • A DESCONSTRUÇÃO QUEER NAS PERFORMANCES CONTEMPORÂNEAS
  • Orientador : ALBERTO FERREIRA DA ROCHA JUNIOR
  • MEMBROS DA BANCA :
  • FERDINANDO CREPALDI MARTINS
  • ALBERTO FERREIRA DA ROCHA JUNIOR
  • CLAUDIO JOSE GUILARDUCI
  • Data: 24/01/2020

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  • Esta dissertação é fruto da pesquisa sobre o espetáculo Luís Antônio Gabriela
    de Nelson Baskerville e sobre as performances da artista Linn da Quebrada.
    Analisamos os objetos artísticos através do teatro, arte e estudos queer. O
    principal objetivo desta pesquisa é analisar o corpo transgênero que viveu em
    um Brasil antes e durante a Ditadura pós-1964. Analisamos o texto teatral,
    vídeos, imagens, depoimentos e entrevistas, tanto do espetáculo Luís Antônio
    Gabriela, quanto das performances de Linn da Quebrada. Utilizaremos para
    essa análise Leonor Arfuch (2010), Paul A. M. Bento (2008, 2011), Judith Butler
    (2010), Deleuze e Guattari (1997), Derrida (1998), Adelaine Laguardia (2014),
    Richard Miskolci (2009), Maria Filomena Molder (1999), Silviano Santiago (2000)
    e Richard Schechner (1988), dentre outros. A análise está ligada a temas como
    violência, sexo, sexualidade, gênero, queer, memória, biografia, política e corpo
    refletindo sobre os discursos presentes e criação artística da imagem de
    Gabriela.

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2
  • CARLOS HENRIQUE BARTO JÚNIOR
  • TERRITÓRIO INSEGURO: PRÁTICAS PARA UM CANTO RELACIONAL NA CENA TEATRAL

  • Orientador : JULIANA ALVES MOTA DRUMMOND
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ALBERTO FERREIRA DA ROCHA JUNIOR
  • ANDRE LUIZ LOPES MAGELA
  • TATIANA MOTTA LIMA RAMOS
  • Data: 06/03/2020

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  • TERRITÓRIO INSEGURO: PRÁTICAS PARA UM CANTO RELACIONAL NA CENA TEATRAL


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  • TERRITÓRIO INSEGURO: PRÁTICAS PARA UM CANTO RELACIONAL NA CENA TEATRAL

3
  • JOSEMIR MEDEIROS DA SILVA
  • TEATRO DA CARAVANA SIGA BEM: PROJETO COM E PARA CAMINHONEIROS, À LUZ DO LEGADO DE PAULO FREIRE

  • Orientador : CARINA MARIA GUIMARAES MOREIRA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • BERILO LUIGI DEIRO NOSELLA
  • CARINA MARIA GUIMARAES MOREIRA
  • ERNESTO GOMES VALENCA
  • MONICA DE AVILA TODARO
  • Data: 13/03/2020

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  • Durante dez anos, de 2006 a 2016, o Teatro da Caravana Siga Bem apresentou nos postos de combustível das estradas brasileiras, para um público de caminhoneiros, seus familiares e pessoas que viviam próximas a esses locais, espetáculos com temáticas ligadas à cidadania como uso racional da água, enfrentamento à violência contra a mulher, exploração sexual de crianças e adolescentes e direitos humanos, entre outros. As peças identificadas com a estética do teatro popular contavam com um elenco formado também por caminhoneiros e caminhoneiras, além de produtores e produtoras do evento comercial Caravana Siga Bem, no qual o teatro estava inserido como atração cultural e de lazer. Considerando o caráter pedagógico desses espetáculos, que buscavam debater questões cidadãs, esta dissertação buscou afinidades entre este projeto de teatro popular feito para e com caminhoneiros e as ideias para uma educação dialógica e capaz de desenvolver a criticidade do sujeito, defendidas pelo educador Paulo Freire. Nas reflexões que moveram as buscas dessa afinidade com a pedagogia do patrono da educação brasileira, esta pesquisa encontrou ainda afinidades com o Teatro Épico de Bertolt Brecht e, em certa medida, com os experimentos das peças didáticas do dramaturgo alemão


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  • Over ten year, from 2006 to 2016, the Caravana Siga Bem’s Theatre showed, in petrol  stations in Brazilian highways, to a crowd of truck drivers, their family and people living near  those places, spectacles with citizenship related themes, such as the rational use of water, the  coping with violence against women, the sexual exploitation of children and adolescent,  human rights, amongst other themes. The plays identified with the popular theatre aesthetics 

    had a cast of truck drivers, men and women, and also producers from the commercial event of  the Caravana Siga Bem, in which the theatre was inserted as a cultural attraction and leisure.  Considering the pedagogical character of these plays, that tried to debate citizenship´s issues,  this dissertation reached affinity between this project of popular theatre made to and with the  truck drivers and the ideas to a dialogical education, capable to develop the criticality of the  subject, supported by the educator Paulo Freire. In the reflections that moved the search of  this relationship with the pedagogy of the Brazilian´s education patron, this research found  also affinity with the Bertolt Brecht´s Epic Theatre, and in a certain way, with the experiment  of the German dramaturg´s didactic plays.

4
  • DIEGO JOSÉ DOMINGOS PEREIRA
  • “ARACI: QUANDO ABRAÇO DE MÃE NÃO CURA” NARRATIVAS DE FORMAÇÃO SOBRE UM PROCESSO CRIATIVO
    (AUTO)BIOGRÁFICO
  • Orientador : CLAUDIO JOSE GUILARDUCI
  • MEMBROS DA BANCA :
  • CARINA MARIA GUIMARAES MOREIRA
  • CLAUDIO JOSE GUILARDUCI
  • ELIZEU CLEMENTINO DE SOUZA
  • Data: 23/07/2020

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  • Este estudo versa sobre a reflexão e a investigação dos meios e práticas que permearam o trabalho de ator no processo criativo do espetáculo Araci: quando abraço de mãe não cura, realizado através do Projeto de Pesquisa e Extensão Araci: teatro, contemporaneidade e extensão universitária. A pesquisa teve como intuito desdobrar, a partir de uma perspectiva autobiográfica, o referido processo criativo teatral em uma espécie de crítica da cultura ao eleger a “experiência benjaminiana” como fonte dessa investigação. O diálogo entre Processo Criativo, Cena Teatral eSociedade é fomentado pelas contribuições teóricas de autores como Terry Eagleton e Judith Butler, por meio de uma abordagem cultural. Em relação às Escritas de Si, otrajeto teórico é perpassado pelas contribuições oriundas do Espaço Biográfico, proposto por Leonor Arfuch (2010) e o Pacto Autobiográfico de Philip Lejeune (2008). A investigação metodológica tomou por base a reflexão dos termos Memória Voluntária e Memória Involuntária sob uma acepção benjaminiana com base noensaio A Imagem de Proust (1929). Em relação ao processo criativo, destacamos o fato de Giorgio Agamben oferecer-nos uma reflexão sobre alianças curiosas entre
    “amigo”, “infância” e “linguagem” como meio de materialização do uso dessas narrativas autobiográficas na cena teatral e, posteriormente, transformando-se em narrativas de formação para o uso docente na contemporaneidade

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  • This study deals with the reflection and investigation of the means and practices that
    permeated the actor's work in the creative process of the show Araci: quando abraço
    de mãe não cura, carried out through the Araci: theater, contemporary and university
    extension. The research aimed to unfold, from an autobiographical perspective, the
    aforementioned theatrical creative process into a kind of criticism of culture by
    choosing the “Benjamin experience” as the source of this investigation. The dialogue
    between Creative Process, Theater Scene and Society is fostered by the theoretical
    contributions of authors such as Terry Eagleton and Judith Butler, through a cultural
    approach. Regarding the autobiographical, the theoretical path is permeated by
    contributions from the Biographical Space, proposed by Leonor Arfuch (2010) and
    Philip Lejeune's Autobiographical Pact (2008). The methodological investigation was
    based on the reflection of the terms Voluntary Memory and Involuntary Memory under
    a Benjaminian meaning based on the essay A Imagem de Proust (1929). Regarding
    the creative process, we highlight the fact that Giorgio Agamben offers us a reflection
    on curious alliances between "friend", "childhood" and "language" as a means of
    materializing the use of these autobiographical narratives in the theatrical scene and,
    later, transforming them. in training narratives for teaching use in contemporary times.
5
  • ÉRIKA CAMILA PEREIRA DOS SANTOS
  • Rua de Mão Única e(m) Cena: as memórias da infância de Walter Benjamin para o teatro

  • Orientador : CLAUDIO JOSE GUILARDUCI
  • MEMBROS DA BANCA :
  • CLAUDIO JOSE GUILARDUCI
  • BERILO LUIGI DEIRO NOSELLA
  • VANESSA TEIXEIRA DE OLIVEIRA
  • Data: 27/07/2020

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  • Com base na análise do livro Rua de Mão Única (1995) e de sua influência no processo de transposição da literatura benjaminiana para a experimentação teatral que versa sobre as memórias, é possível indicar caminhos em que as reminiscências se sobressaem durante esse percurso. Dessa maneira, salientamos as poéticas do livro Rua de Mão Única (1995), do autor berlinense Walter Benjamin, e suas influências para o fazer teatral, que neste caso específico, culminou em Haveres da infância; Um poeta colecionador. Após a realização de práticas teatrais para a construção do processo cênico, os caminhos pertinentes à transposição da literatura benjaminiana para o palco revelaram a figura do Poeta, uma figura que comporta em si, reflexões acerca da dramaturgia que parte de narrativas autobiográficas. Há uma discussão constituinte da figura do Poeta entre elementos da contação de histórias que nos remetem à figura do Narrador (1994, p. 197-221), descrita belamente pelo filósofo Walter Benjamin e, por conseguinte, à figura do historiador e da história, como nos coloca Paul Ricouer em A memória, a história, o esquecimento (2007). Há também o desnudamento da influência de Asja Lacis na escrita e no pensamento de Walter Benjamin sobre o teatro infantil. As interfaces que movem/ou moveram o Poeta em costuras dramatúrgicas que se interpenetram nos elementos da narratividade e principalmente na transposição da literatura benjaminiana para o teatro configuraram-se na hermenêutica da condição histórica. É nesse ponto que o presente trabalho procura na representação do passado realizar constante diálogo com a imposição que o esquecimento nos proporciona. Cabe ressaltar que ele, o próprio esquecimento, coloca-se como guardião fiel da memória. Dessa maneira, a relação entre os sobressaltos que as reminiscências revelam através das imagens indicam-nos as características estético-filosóficas em que a figura do Poeta dispõe-se a debruçar, quando em cena, brinca com as memórias de Walter Benjamin e coleta a extensão do campo de lembranças que constituem o corpo da atriz quando esta se depara com seu próprio universo infantil.


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  • Based on the analysis of the book “Rua de Mão Única” (1995) and its influence on the process of transposing Benjaminian literature to the theatrical experimentation on memories, it is possible to indicate ways in which the reminiscences stand out during this journey. In this way, we highlight the poetics of the book “Rua de Mão Única” (1995), by the Berlin author Walter Benjamin, and its influences for making theatre, which in this specific case, culminated in Haveres of childhood; A collector poet. After the performance of theatrical practices for the construction of the scenic process, the pertinent paths to the transposition of Benjaminian literature to the stage revealed the figure of the Poet, a figure that holds in itself, reflections about the dramaturgy that starts from autobiographical narratives. There is an essential discussion of the figure of the Poet between elements of storytelling that refer us to the figure of the Narrator (1994, p. 197-221), beautifully described by the philosopher Walter Benjamin and, therefore, to the figure of the historian and History, as Paul Ricouer puts us in The memory, the history, the forgetfulness (2007). There is also the stripping of Asja Lacis' influence on Walter Benjamin's writing and thinking on children's theatre. The interfaces that move / or moved the Poet in dramaturgical seams that interpenetrate in the elements of narrativity and mainly in the transposition of Benjamin's literature to the theatre were configured in the hermeneutics of the historical condition. It is at this point that the present work seeks in the representation of the past to carry out a constant dialogue with the imposition that forgetting provides us. It is noteworthy that he, forgetfulness himself, places himself as a faithful guardian of memory. In this way, the relationship between the surprises that the reminiscences reveal through the images indicate the aesthetic-philosophical characteristics in which the figure of the Poet is willing to lean, when on the scene, plays with Walter Benjamin's memories and collects the extension the field of memories that make up the body of the actress when she is faced with her own children's universe.

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  • REGINALDO BASTOS DOS SANTOS
  • A cidade como campo para a escrita
  • Orientador : MARIA CLARA GUIMARAES FERRER CARRILHO
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ANDRE LUIZ LOPES MAGELA
  • MARCELO EDUARDO ROCCO DE GASPERI
  • MARIA CLARA GUIMARAES FERRER CARRILHO
  • Data: 10/11/2020

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  • O presente estudo é uma reflexão sobre o ato de caminhar pela cidade como gatilho para a escrita. Busca-se, primeiramente, desenvolver uma sintética perspectiva histórica da figura do caminhante, muito marcada pelo flâneur, e suas relações com a filosofia, com a literatura e com as artes visuais e performativas. Ao término desta primeira fase do estudo, entra em foco o espetáculo Frequência ausente 19Hz da Excompania de Teatro, uma experiência teatral sem a presença de atores, na qual o espectador se torna atuante ao caminhar pela cidade. A partir deste estudo teórico, o trabalho desdobra-se em uma perspectiva prática e pedagógica, na qual é apresentada uma sequência de ações desenvolvidas no contexto da disciplina Presença e Espaço, ministrada pela professora Maria Clara Ferrer do curso de Teatro da Universidade Federal de São João del-Rei. Buscando aguçar e/ou deslocar a percepção do tecido urbano, as práticas, descritas e analisadas na segunda parte da dissertação, evidenciam a ligação entre o movimento dos corpos pela cidade e o fluxo da escrita.

  • Mostrar Abstract
  • The present study is a reflection on the act of walking around the city as a trigger for writing.
    First, it seeks to develop a synthetic historical perspective of the figure of the walker, very
    marked by the flâneur, and its relations with philosophy, literature and the visual and
    performing arts. At the end of this first phase of the study, the show Frequency absent 19Hz
    from Excompania de Teatro comes into focus, a theatrical experience without the presence of
    actors, in which the spectator becomes active when walking through the city. From this
    theoretical study, the work unfolds in a practical and pedagogical perspective, in which a
    sequence of actions developed in the context of the discipline Presence and Space is presented,
    taught by Professor Maria Clara Ferrer of the Theater course at the Federal University of São
    João del-Rei. Seeking to sharpen and / or displace the perception of the urban fabric, the
    practices, described and analyzed in the second part of the dissertation, show the connection
    between the movement of bodies through the city and the flow of writing.
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  • ADRIANA RIBEIRO DE ALMEIDA
  • Um corpo cênico: estratégias para a construção e criação da cena teatral

  • Orientador : ANDRE LUIZ LOPES MAGELA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ANDRE LUIZ LOPES MAGELA
  • JULIANA REIS MONTEIRO DOS SANTOS
  • MARCELO EDUARDO ROCCO DE GASPERI
  • Data: 14/12/2020

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  • Esta dissertação discorre sobre o corpo em diversas relações existentes nas artes cênicas, apontando
    ferramentas e possibilidades para se preparar para a cena, e indicações de como construir um corpo
    cênico, partindo do pensamento de Lenora Lobo, de maneira a lidar com questões intermitentes que
    ocorrem durante o processo de montagem e construção cênica, advindas da situação do corpo
    atuante. Dentre alguns exemplos, é analisado o trabalho das atrizes da Companhia Teatrando, no
    espetáculo 'O Casulo das Memórias Resignadas', do dramaturgo juiz-forano Rafael Coutinho. O foco
    das observações discorridas são as estratégias utilizadas por alguns interpretes/atuantes para estarem
    em cena, criando meios de se confrontarem com os critérios hegemônicos, já existentes, de avaliação
    do trabalho artístico, e do desempenho na atuação. Destacando, processos pertinentes na vida destes
    interpretes/atuantes que de certa forma vivenciaram bloqueios e limitações em suas trajetórias
    artísticas.
    Estes processos permitem a criação de certos agenciamentos em relação a seus propósitos
    existenciais, e/ou provocam estratégias de treinamento e autoformação singulares para construir a
    cena de maneiras pertinentes e potentes destes atuantes. A pesquisa relaciona-se não somente a
    questões que permeiam vivencias pessoais, afetivas e profissionais, mas também recorre a estudos
    sobre os fatores do que pode ser o corpo, como pode ser o corpo cênico, tecendo reflexões sobre
    maneiras pertinentes na atualidade de se pensar as relações entre corpo, teatro, limitações corporais,
    abordando o corpo como sujeito, objeto e suporte da arte, não considerando somente a estética
    corporal como resultado, mas o corpo como potência. Para tal, as relações para este trabalho têm
    como fonte o conceito de potência do filósofo Gilles Deleuze, perpassando por treinamentos de
    teatrólogos do século XX.


  • Mostrar Abstract
  • This dissertation discusses the body in several relationships existing in the performing arts, pointing out
    tools and possibilities to prepare for the scene, and indications of how to build a body
    based on Lenora Lobo's thinking, in order to deal with intermittent issues that
    occur during the scenic assembly and construction process, arising from the situation of the body
    active. Among some examples, the work of the actresses from Companhia Teatrando, in the
    show 'O Casulo das Memórias Resignadas', by Judge-Foran playwright Rafael Coutinho. The focus
    of the observations made are the strategies used by some interpreters / actors to be
    on the scene, creating ways to confront the already existing hegemonic criteria of evaluation
    artistic work, and performance performance. Highlighting, relevant processes in the lives of these
    interpreters / actors who, in a certain way, experienced blocks and limitations in their trajectories
    artistic.
    These processes allow the creation of certain agencies in relation to their purposes
    existential, and / or provoke singular training and self-training strategies to build the
    relevant and powerful ways of these actors. The research is related not only to
    issues that permeate personal, affective and professional experiences, but also resort to studies
    about the factors of what the body can be, how the scenic body can be, weaving reflections on
    pertinent ways today to think about the relationships between body, theater, body limitations,
    approaching the body as a subject, object and support of art, not only considering aesthetics
    body as a result, but the body as power. To this end, the relationships for this work have
    as a source the concept of power of the philosopher Gilles Deleuze, going through training of
    20th century theatrists.

8
  • GENILSON ANTONIO FERREIRA
  • CORPO, CULTURA E EDUCAÇÃO: UMA ABORDAGEM ECOPOÉTICA (METODOLÓGICA) DA DANÇA DE CONGADO EM DIONÍSIO - MG
  • Orientador : ADILSON ROBERTO SIQUEIRA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ADILSON ROBERTO SIQUEIRA
  • CLAUDIO JOSE GUILARDUCI
  • Hudson Lucas Marques Martins
  • Data: 17/12/2020

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  • A presente pesquisa visa, num primeiro momento, realizar e apresentar uma análise sobre a performance da dança de Congado presente na Festa de Nossa Senhora do Rosário, da cidade de Dionísio, em Minas Gerais. A análise tenta trazer à tona os elementos performáticos que fazem parte dessa tradição cultural de nossa cidade. O segundo momento desta investigação acadêmica versa sobre a possibilidade de criarmos, a partir da Base Nacional Comum Curricular, a uma abordagem pedagógica e ecopoética, que nos auxilie no trabalho docente. A prática do exercício
    criado está embasada na Lei 10.639/03, mas que busca ainda, em mesma medida, encontrar formas e maneiras eficazes ao ensino prático de reminiscências da cultura afro-brasileira. Dessa forma, este trabalho almeja a possibilidade de trabalhar com as diversas culturas populares, regionais e nacionais, existentes em nosso país.

  • Mostrar Abstract
  • This research aims, at first, to carry out and present an analysis about the performance of the dance of Congado, present at the festivity of Nossa Senhora do Rosário, in Dionísio city, state of Minas Gerais. The analysis tries to bring out the performance elements that are part of this cultural tradition in our city. The second moment of this academic investigation is about the possibility of creating a pedagogical and ecopoetics approach basing on the Common National Curriculum Base, which may helps us in the teaching work. The practice of the exercise created
    is based on Brazilian Law nº 10.639/03, but which still seeks, to the same extent, to find effective perspectives of a practical teaching concerning the reminiscences of Afro-Brazilian culture. In this way, this research aims at the possibility of working with the diverse popular, regional and national cultures of our country.
2019
Dissertações
1
  • KARINA PEREIRA DE FIGUEIREDO SOUZA
  • O IMAGINÁRIO ELEMENTAR DE GASTON BACHELARD NA COMPOSIÇÃO DRAMATÚRGICA DE PINA BAUSCH

  • Orientador : MARIA CLARA GUIMARAES FERRER CARRILHO
  • MEMBROS DA BANCA :
  • MARIA CLARA GUIMARAES FERRER CARRILHO
  • ALBERTO FERREIRA DA ROCHA JUNIOR
  • THEREZA CRISTINA ROCHA CARDOSO
  • Data: 01/07/2019

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  • Delineada pelas reflexões do filósofo Gaston Bachelard, esta pesquisa analisa poeticamente a obra dramatúrgica da diretora alemã de dança-teatro Pina Bausch, utilizando os conceitos de imaginário elementar terra e imaginário elementar água como fio condutor. Com o intuito de identificar as características do imaginário elementar de Bachelard nas obras de Pina Bausch, a análise se pautou pelas características dramatúrgicas da composição coreográfica e cenográficas de seus espetáculos, o que possibilitou refletir, tanto sob o ponto de vista do bailarino/ator quanto do espectador, a respeito da criação de cenas imersivas e sensórias por meio dos elementares terra e água dentro de algumas obras de Bausch.


  • Mostrar Abstract
  •  This research intends to analyze poetically the dramaturgical work of the German director of dance-theater Pina Bausch delineated by the reflections of the philosopher Gaston Bachelard, using the concept of elementary imaginary earth and the elementary imaginary water as the guiding wire. In order to identify the characteristics of Bachelard's elementary imagery in Pina Bausch's works, the analysis was conducted through dramaturgical characteristics of the choreographic and scenic composition of his performances and made it possible to reflect both from the point of view of the dancer/actor and the spectator on the creation of immersive and sensorial scenes by means of the elementary earth and water inside some works of Bausch.

2
  • TALLES RAMON FERREIRA DE ALMEIDA
  • "O PROFESSOR-PERFORMER E O ENFRENTAMENTO DO PODER DISCIPLINAR: ARTE E EXPERIÊNCIA NA ESCOLA"

  • Orientador : MARCELO EDUARDO ROCCO DE GASPERI
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ADILSON ROBERTO SIQUEIRA
  • MARCELO EDUARDO ROCCO DE GASPERI
  • NAIRA NEIDE CIOTTI
  • Data: 19/09/2019

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  • ELLEN DA SILVA RODRIGUES ALVES
  • "UM DIA OUVI A LUA" DA COMPANHIA TEATRO DA CIDADE: UMA PROPOSTA DE ANÁLISE DO ESPETÁCULO A LUZ DA CULTURA POPULAR DO VALE DO PARAÍBA PAULISTA

  • Orientador : BERILO LUIGI DEIRO NOSELLA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • BERILO LUIGI DEIRO NOSELLA
  • CARINA MARIA GUIMARAES MOREIRA
  • MARIA DE LOURDES RABETTI
  • Data: 09/10/2019

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  • A dissertaçãotem como objetivo abordaro espetáculo teatral Um Dia Ouvi a Lua, escrito por Luís Alberto de Abreu para Companhia Teatro da Cidade (São José dos Campos SP)e dirigido por Eduardo Moreira. Esse espetáculo tratasobre o universo caipira do Vale do Paraíba. Ademais,traz várias representações da noção pessoal de cada ator sobre o que é opopular do Vale. Ofoco dadissertação foipoder compreender quais são essas representações e de qual forma elas foramcolocadas em cena. Noespetáculo Um Dia Ouvi a Lua,os artistas utilizam músicas, lendas e sua própria cultura para a representação do “ser popular” para a criação das personagens. É dessa memória do popular em maneiras de rememoração que o espetáculo teatral se utilizou, pois passa por vários momentos entrea cultura regional e a reapropriada pelos artistas,de maneira que foramrecriadasem cena. A cena aborda acultura regionalde maneira quepossa ser apresentada em vários lugares,e possa ser reinterpretada pelos seus espectadores de maneira pessoal paracada um deles. O objetivo desta pesquisa foi ode identificar o que o espetáculo teatral Um Dia Ouvi a Lua, da Companhia Teatro da Cidade, tem da cultura popular e da memória da cidade de São José dos Campos e o Vale do Paraíba Paulista em sua representação. Sendo assim,o foco específico desta dissertação foianalisar o produto final o espetáculo. Para isso, foramconsiderados o texto escrito por Luís Alberto de Abreu, a encenação criada por Eduardo Moreira e os relatos dos atores da CIA Teatro da Cidade sobre o processo de montagem e a vivência do espetáculo, bem como acervo memorial e pessoal enquanto espectadora do espetáculo,e entrevistassobre o espetáculo. Comobase teórica principal,apoiar-nos-emos nosautores Nestor Garcia Canclini(2008), Maria de Lourdes Rabetti (BetiRabetti)(2000), José Jorge de Carvalho(2000),Jaqueline Baumgratz(2011), PaulRicoeur(2000),entre tantos outros.


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  • ELLEN DA SILVA RODRIGUES ALVES
  • "UM DIA OUVI A LUA" DA COMPANHIA TEATRO DA CIDADE: UMA PROPOSTA DE ANÁLISE DO ESPETÁCULO A LUZ DA CULTURA POPULAR DO VALE DO PARAÍBA PAULISTA

  • Orientador : BERILO LUIGI DEIRO NOSELLA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • BERILO LUIGI DEIRO NOSELLA
  • CARINA MARIA GUIMARAES MOREIRA
  • MARIA DE LOURDES RABETTI
  • Data: 09/10/2019

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  • "UM DIA OUVI A LUA" DA COMPANHIA TEATRO DA CIDADE: UMA PROPOSTA DE ANÁLISE DO ESPETÁCULO A LUZ DA CULTURA POPULAR DO VALE DO PARAÍBA PAULISTA


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  • "UM DIA OUVI A LUA" DA COMPANHIA TEATRO DA CIDADE: UMA PROPOSTA DE ANÁLISE DO ESPETÁCULO A LUZ DA CULTURA POPULAR DO VALE DO PARAÍBA PAULISTA

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  • JESSICA OLIVEIRA LEMOS
  • CORPO, IMAGEM E PERFORMATIVIDADE NA FOTOGRAFIA: Um Estudo Sobre a Linguagem da Fotoperformance

  • Orientador : MARCELO EDUARDO ROCCO DE GASPERI
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ADILSON ROBERTO SIQUEIRA
  • INES KARIN LINKE FERREIRA
  • MARCELO EDUARDO ROCCO DE GASPERI
  • Data: 02/12/2019

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  • A presente pesquisa investiga a fotoperformance como uma linguagem de expressão autônoma. Defende-se aqui que a fotoperformance acontece quando o ato performativo é realizado unicamente para a fotografia e através dela, ou seja, a ação se transforma em obra de arte por meio da imagem fotográfica. Desta maneira, a fotografia se desliga, a priori, de seu caráter documental e é apresentada ao público como uma obra singular. Para compreender os aspectos e principais características da fotoperformance, propomos uma reflexão sobre a fotografia e suas diversas formas de expressão, questionando alguns limites estabelecidos para os gêneros fotográficos. Além disso, traçamos um breve panorama da história da fotoperformance, apontando algumas referências marcantes na relação entre performance artística e o registro fotográfico. Com base nos conceitos de performance artística e performatividade, analisamos comparativamente uma variedade de obras de artistas que trabalham com fotoperformance, abordando seus modos de produção em paralelo ao processo criativo desta pesquisadora. Esse estudo é realizado à luz de um referencial bibliográfico sobre a performance artística, trazendo principalmente as ideias de Schechner (2006) e Cohen (2002) e sobre a performatividade através das pesquisas de Féral (2012). Para falar sobre as potencialidades estéticas e conceituais das fotografias apresentadas são utilizados autores que discutem o fazer fotográfico, como Rouillé (2009) e Soulages (2010) e Cotton (2010) principalmente. A análise foi baseada na observação das fotografias e nas aproximações possíveis entre aspectos específicos da linguagem fotográfica, da performance artística e do teatro performativo. Com isso, este trabalho desenvolve algumas características principais da fotoperformance, contribuindo para ampliar as noções de performance artística, expandindo também o campo da fotografia, ao tempo que estas linguagens se entrelaçam.


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  • This research investigates photoperformance as an language of autonomous expression. It is argued here that photoperformance happens when the performative act is performed solely for and through photography, that is, the action becomes a work of art through the photographic image. In this way, photography a priori disengages itself from its documentary character and is presented to the public as a singular work. To understand the aspects and main characteristics of photoperformance, we propose a reflection on photography and its various forms of expression, questioning some limits established for photographic genres. In addition, we draw a brief overview of the history of photoperformance, pointing out some striking references in the relationship between artistic performance and photographic record. Based on the concepts of artistic performance and performativity, we comparatively analyze a variety of works by photoperformance artists, addressing the ways in which each artist produces in parallel with the creative process of this researcher. This study is made from a bibliographical framework about the artistic performance, bringing mainly the ideas of Schechner (2006) and Cohen (2002) and about the performativity through the research of Féral (2012). To talk about the aesthetic and conceptual potentialities of the presented photographs, we use authors that discuss photographic making, such as Rouillé (2009) and Soulages (2010) and Cotton (2010) mainly. The analysis was based on the observation of the photographs and the possible approximations between specific aspects of photographic language, artistic performance and performative theater. Thus, this work develops some main characteristics of photoperformance, contributing to broaden the notions of artistic performance, also expanding the field of photography, as these languages intertwine

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  • PROFESSORES VÂNIA HELENA NEPOMUCENO ÁVILA
  • Do aluno espectador a espect-ator: uma experiência de Teatro do Oprimido no Ensino Médio

  • Orientador : CLAUDIO ALBERTO DOS SANTOS
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ANA CRISTINA MARTINS DIAS
  • CLAUDIO ALBERTO DOS SANTOS
  • MARCELO EDUARDO ROCCO DE GASPERI
  • RICARDO CARVALHO DE FIGUEIREDO
  • Data: 10/12/2019

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  • Esta pesquisa tem por objetivo utilizar o método do Teatro do Oprimido, de Augusto Boal, nas aulas de Arte, especialmente o Teatro Fórum, considerando o aluno enquanto espectador de sua própria realidade, para proporcionar uma experiência de espect-ator que o fizesse refletir sobre seu cotidiano, procurando formas de transformá-lo. A partir da reflexão sobre as práticas educacionais presentes na Educação Básica das escolas públicas de São João del-Rei (MG) e região, investiguei caminhos que pudessem contribuir com uma educação integral, ou seja, que o desenvolvimento cognitivo estivesse junto ao corporal, emocional, sensorial, social, cultural e estético, proporcionando a formação de sujeitos críticos e autônomos. Em termos de fundamentação teórica, baseou-se, principalmente, nas contribuições de Augusto Boal e Paulo Freire. O público alvo desta pesquisa foram as turmas do 3º ano do Ensino Médio da Escola Estadual “Evandro Ávila”, situada no distrito de Rio das Mortes, município de São João delRei – MG, durante o segundo semestre de 2018. A partir dessa experiência, foi possível perceber as potencialidades do Teatro do Oprimido na educação, especialmente nas aulas de Arte, possibilitando que os alunos refletissem sobre sua realidade e expressassem-se criticamente por meio da linguagem teatral.


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  • Do aluno espectador a espect-ator: uma experiência de Teatro do Oprimido no Ensino Médio

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  • LUIZ ANTONIO SOUZA CAMPOS
  • UM GRUPO CHAMADO DECISÃO: LEVANTAMENTO DE REGISTROS  HISTÓRICOS E APONTAMENTOS CRÍTICOS SOBRE A ATUAÇÃO DO  GRUPO DECISÃO, NA DÉCADA DE 1960, COM ÊNFASE NO ESPETÁCULO  “SOROCABA, SENHOR!"

  • Orientador : BERILO LUIGI DEIRO NOSELLA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ALEXANDRE LUIZ MATE
  • BERILO LUIGI DEIRO NOSELLA
  • CLAUDIO JOSE GUILARDUCI
  • Data: 13/12/2019

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  • A dissertação aqui apresentada, corresponde ao levantamento de registros  históricos do Grupo Decisão com apontamentos críticos as suas atividades  teatrais, dando ênfase ao primeiro espetáculo do Grupo: Sorocaba, senhor!., na  década de 1960. Portanto, por intermédio desta pesquisa, desenvolvemos um  levantamento de dados documentais (entrevistas, críticas, fotos e programas de  espetáculos) sobre toda a trajetória artística do Grupo Decisão. Trata-se de um  levantamento documental histórico, complementando após 15 anos (2004-2019)  da até então primeira dissertação de Paula Sandroni pela UNIRIO sobre o Grupo. 

    Fundado por Antonio Abujamra, Antonio Ghigonetto, Berta Zemel, Emílio Di  Biasi, Lauro César Muniz, Sérgio Mamberti e Wolney de Assis, o Grupo Decisão teve início no ano de 1963 e encerrou suas atividades em 1966. Em seu primeiro  ano o Grupo desenvolveu seus trabalhos na cidade de São Paulo e no ano  seguinte, mudam-se para o Rio de Janeiro, mas alternando suas apresentações  na capital paulistana.  

    Foram montagens numerosas para o curto espaço de existência do Grupo, e  com estéticas aparentemente expressivas e ousadas para época, de um teatro épico e brechtiano. Além de numerosas, seu repertório era um tanto diversificado  e contendo em suas fichas técnicas, expressivos nomes do teatro brasileiro. O  Grupo não só dedicou suas ações nos teatros frequentados daquele período,  mas também para espaços não convencionais e para um público de estudantes,  de sindicatos e de regiões periféricas, além de debates, seminários e concursos  para população, fatos que afirmam uma tentativa de popularização e  descentralização do teatro naquele período.



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  • The dissertation presented here corresponds to the collection of historical records  of the Decision Group with critical notes on its theatrical activities, emphasizing  the first performance of the Group: Sorocaba, sir !, in the 1960s. Therefore,  through this research, we developed survey of documentary data (interviews,  reviews, photos and show programs) on the entire artistic trajectory of Grupo  Decision. This is a historical documentary survey, complementing after 15 years  (2004-2019) the previously first dissertation of Paula Sandroni by UNIRIO on the  Group. 

    Founded by Antonio Abujamra, Antonio Ghigonetto, Berta Zemel, Emilio Di Biasi,  Lauro Cesar Muniz, Sergio Mamberti and Wolney de Assisi, the Decision Group  began in 1963 and ended its activities in 1966. In its first year the Group  developed its activities. works in the city of São Paulo and the following year, they  move to Rio de Janeiro, but alternating their performances in the city of São  Paulo. 

    They were numerous assemblies for the Group's short space of existence, and  with apparently expressive and bold aesthetics for the time, of an epic and  Brechtian theater. In addition to being numerous, its repertoire was somewhat  diverse and contained in its fact sheets expressive names of Brazilian theater.  Not only did the Group dedicate its actions to theaters frequented at that time,  but also to unconventional spaces and to an audience of students, unions and  peripheral regions, as well as theoretical studies, seminars and contests for the  population, facts that affirm an attempt to popularize them. and decentralization  of the theater at that time.


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