|
Dissertações |
|
1
|
-
Elimar Cosme do Espirito Santo
-
O “Leão enforcado”: Luíza Maria da Conceição e outras mulheres da região de Formiga (Minas Gerais, 1841-1871)
-
Orientador : SILVIA MARIA JARDIM BRUGGER
-
MEMBROS DA BANCA :
-
IVAN DE ANDRADE VELLASCO
-
MARTHA CAMPOS ABREU
-
SILVIA MARIA JARDIM BRUGGER
-
Data: 01/02/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Esta pesquisa se refere a uma análise da ação sociocultural feminina em uma região voltada à produção de alimentos, Formiga/MG, em contexto de estruturação jurídica-social do Brasil oitocentista. Com um conjunto de 153 processos criminais da mencionada localidade, foram problematizados de forma quantitativa os dados socioeconômicos das mulheres e homens que se envolveram nestes casos. Assim como também foram quantificados os números dos tipos de crimes e motivações de tais documentos. Além disso, foi feita análise qualitativa das linhas e entrelinhas dos processos, de modo a perceber as representações que as mulheres tinham dos modelos de conduta. Como viviam suas vidas e as situações em que resistiam a tais modelos, se apropriavam deles em benefício próprio. Por outro lado, foi também investigado como os homens (autoridades ou não) que estiveram em tais causas criminais enxergavam os citados modelos relacionados às mulheres. Servindo de amparo teórico as perspectivas de gênero, as estratégias e táticas, representações, apropriações e lutas de representações.
-
Mostrar Abstract
-
Analysis of criminal cases involving women in the region of Formiga, Minas Gerais, between 1841 and 1871.
|
|
2
|
-
Sarah Germano Alves Siman Eler
-
ANNA, ADRIANA E FRANCELINA - ASSASSINADAS: Retratos do cotidiano de poder, impunidade e violência contra a mulher nos processos criminais da região de Oliveira, Minas Gerais (1830-1850)
-
Orientador : IVAN DE ANDRADE VELLASCO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
IVAN DE ANDRADE VELLASCO
-
INGRID SILVA DE OLIVEIRA LEITE
-
DEIVY FERREIRA CARNEIRO
-
Data: 14/02/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Esta pesquisa tem o intuito de verificar os casos de violência contra a mulher, no acervo processual do LABDOC, da Comarca de Oliveira, Minas Gerais, no período compreendido entre 1830 a 1850. A partir de nossa investigação, pudemos verificar como se davam os casos de violência contra a mulher, como as lides eram registradas nos documentos processuais criminais e como era a postura do Poder Judiciário, ordenamento recém implantado na sociedade oitocentista. Ao longo de nossa pesquisa, pudemos constatar o quanto a violência masculina interferia nas relações sociais e de poder entre as pessoas, destacando também como a figura feminina foi preterida pela sociedade e pela historiografia
-
Mostrar Abstract
-
This research aims to verify the cases of violence against women, in the procedural collection of the LABDOC, in the Comarca de Oliveira, Minas Gerais, in the period between 1830 and 1850. From our investigation, we were able to verify how the cases occurred of violence against women, how the disputes were registered in the criminal procedural documents and how was the posture of the Judiciary, recently implanted in the nineteenth century society. Throughout our research, we could see how much male violence interfered in social and power relations between people, also highlighting how the female figure was neglected by society and historiography.
|
|
3
|
-
Giovana Benedita Cardoso Spinhardi
-
O DESENHO DE UM BRASIL MODERNO NAS PAISAGENS GRÁFICAS DE GUIGNARD (1942-1962)
-
Orientador : Danilo José Zioni Ferretti
-
MEMBROS DA BANCA :
-
Danilo José Zioni Ferretti
-
LETICIA MARTINS DE ANDRADE
-
VANESSA BEATRIZ BORTULUCCE
-
Data: 30/03/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
A presente pesquisa tem como objeto de estudo o artista Alberto da Veiga Guignard. Através do delineamento de sua trajetória e das suas redes de sociabilidade buscamos investigar as possíveis vias pelas quais alguns desenhos de paisagens, produzidos pelo artista, participaram das iniciativas e dos desdobramentos implementados por artistas e intelectuais com vistas a equacionar o binômio modernismo e nacionalismo no âmbito cultural do país àquela época. O recorte temporal da pesquisa se concentrou entre os anos de 1942 e 1962 e a delimitação espacial focou o Rio de Janeiro, Belo Horizonte e as cidades históricas de Minas Gerais, principais lugares de atuação de Guignard desde que o artista retornou definitivamente da Europa para o Brasil, em 1929.
-
Mostrar Abstract
-
This research has as object of study the artist Alberto da Veiga Guignard. Through the outlining of his trajectory and his sociability networks, we seek to investigate the possible ways in which some landscape drawings, produced by the artist, participated in the initiatives and developments implemented by artists and intellectuals with a view to equating the binomial modernism and nationalism in the context of culture of the country at that time. The temporal cut of the research was concentrated between the years of 1942 and 1962 and the spatial delimitation focused on Rio de Janeiro, Belo Horizonte and the historic cities of Minas Gerais, main places of performance of Guignard since the artist returned definitively from Europe to the Brazil, in 1929.
|
|
4
|
-
Leide Fátima Botelho
-
A CRÔNICA ESPORTIVA NO DEBATE CULTURAL E POLÍTICO CONTEMPORÂNEO: UMA ANÁLISE DAS CRÔNICAS DE FRED MELO PAIVA (2011-2019)
-
Orientador : EUCLIDES DE FREITAS COUTO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
EUCLIDES DE FREITAS COUTO
-
MARCELINO RODRIGUES DA SILVA
-
MARCUS VINICIUS COSTA LAGE
-
Data: 07/08/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Este trabalho tem por objetivo analisar o conteúdo sociopolítico e cultural explorado pelas crônicas de Fred Melo Paiva, para a coluna “Da Arquibancada'' no jornal Estado de Minas, entre os anos de 2011 e 2019. Para tanto, foi realizado o levantamento e a análise das 350 crônicas publicadas ao longo desse período. Posteriormente, catalogamos as crônicas por meio da categorização das suas temáticas. Ao abordar em suas crônicas as temáticas que relacionam o universo do futebol à política, o cronista em questão esboça críticas ao momento político atual, principalmente aos governos e à moral conservadora, de modo a marcar seu posicionamento progressista. As narrativas mobilizam descrições dos acontecimentos relativos ao métier futebolístico, relacionando-os às pautas políticas e às questões sociais que permeiam o cotidiano brasileiro. Apresentamos esse estudo em dois capítulos: aborda a “atleticanidade” ou a identidade do torcedor do Clube Atlético Mineiro, por meio do uso de diversas figuras de linguagem que compõem a retórica de Fred Melo Paiva. Já no segundo capítulo analisamos temas relacionados à política institucional que dão o tom das crônicas futebolísticas. Através da análise das crônicas percebemos em que medida o perfil identitário do cronista – atleticano e progressista – deixa marcas em sua produção textual e instiga o debate de temas sociais e políticos.
-
Mostrar Abstract
-
This work aims to analyze the sociopolitical and cultural content explored by the chronicles of Fred Melo Paiva, for the column “Da Arquibancada'' in the newspaper Estado de Minas, between the years 2011 and 2019. Analysis of the 350 chronicles published over that period. Subsequently, we cataloged the chronicles through the categorization of their themes. By addressing in his chronicles the themes that relate the universe of football to politics, the chronicler in question outlines criticisms of the current political moment, mainly governments and conservative morals, in order to mark his progressive position. The narratives mobilize descriptions of events related to the soccer metier, relating them to political agendas and social issues that permeate Brazilian daily life. We present this study in two chapters: it addresses “athleticism” or the identity of Clube Atlético Mineiro supporters, through the use of various figures of speech that make up Fred Melo Paiva's rhetoric. In the second chapter, we analyze themes related to institutional politics that set the tone of football chronicles. Through the analysis of the chronicles, we realized to what extent the identity profile of the chronicler – athletic and progressive – leaves marks on his textual production and instigates the debate of social and political themes.
|
|
5
|
-
ANDRE GERALDO DE SA
-
A cultura material no Sul de Minas: padrão de construção e de consumo entre as elites – Baependi, 1800-1850
-
Orientador : MARCOS FERREIRA DE ANDRADE
-
MEMBROS DA BANCA :
-
MARCOS FERREIRA DE ANDRADE
-
PAULA CHAVES TEIXEIRA PINTO
-
ISAAC CASSEMIRO RIBEIRO
-
Data: 11/08/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
O presente trabalho tem como objetivo analisar a cultura material da elite escravista do termo de Baependi da primeira metade do século XIX, a partir da descrição dos bens contidos nos inventários recolhidos para esse período. A área da cultura material é ainda um campo de estudos que pode ser mais bem aprofundado pela historiografia. Embora os aspectos materiais da sociedade tenham tido espaço nos trabalhos de história nacional e internacional, a problematização e discussão sobre o significado de cultura material ficou muitas vezes de fora das questões levantadas pelos autores, sendo, portanto, necessárias novas contribuições para a área da pesquisa a fim de fomentar a discussão e conceituação do termo. O período escolhido nos permitirá perceber como as transformações de caráter sociopolítico e econômico das cinco primeiras décadas do Oitocentos, foram capazes de promover mudanças nos hábitos e costumes das elites coloniais demonstrados através de novas formas de consumo, como objetos luxuosos e de ostentação, descritos nos inventários. Para isso será necessária a análise minuciosa dos inventários através da metodologia qualitativa, típica da micro-história, destacando-se o aspecto social, econômico e cultural da sociedade em pesquisa.
-
Mostrar Abstract
-
This work aims to analyse the material culture of the slaveholding elite of the term of Baependi in the first half of the 19th century, based on the description of the goods contained in the inventories collected during that period. Material culture is still a field of study that can be further explored by historiography. Although the material aspects of society have had space in national and international history publications, the problematization and discussion about the meaning of material culture is often left out of the questions raised by the authors. Therefore, new contributions to the area of research are necessary in order to encourage debate and the conceptualization of the term. The chosen period will allow us to understand how the socio-political and economic transformations of the first five decades of the 19th century were able to promote changes in the habits and customs of the colonial elites, demonstrated through new forms of consumption, such as luxurious objects and ostentation, described in the inventories. For this, require a thorough analysis of the inventories through qualitative methodology methods, typical of micro-history, highlighting the social, economic and cultural aspects of the society being researched.
|
|
6
|
-
Adenylson Domingues Mariano
-
Embaixadores indesejáveis: reações e resistências à Assembleia de Deus em Campanha - Minas Gerais (1954-1959)
-
Orientador : ORLANDO JOSE DE ALMEIDA FILHO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
ORLANDO JOSE DE ALMEIDA FILHO
-
MOISES ROMANAZZI TORRES
-
DORA SHELLARD CORRÊA
-
Data: 17/08/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
O presente trabalho propõe abordar a reação do clero católico ao avanço do pentecostalismo no município de Campanha – MG na década de 1950, através do jornal Voz Diocesana, veículo informativo oficial da diocese criada na cidade em 1907. O periódico que, como em suas palavras iniciais, “tinha como propósito estabelecer vínculos de união entre a cidade episcopal e as paróquias, entre o assistente diocesano e as organizações paroquiais, comunicando notícias sobre o andamento de suas atividades”; foi utilizado como instrumento de combate ao protestantismo recém-chegado na cidade, quando da criação da Assembleia de Deus em 1954. A associação realizada pela Igreja Católica se aproveita da condição política dos Estados Unidos e dos países da América Latina no contexto da Guerra Fria – que combatem o comunismo - e compara os missionários estadunidenses ao bloco vermelho, como forma de conter o avanço da denominação. Para esta investigação, realizou-se uma análise qualitativa a partir de fontes impressas do periódico, permitindo perceber sinais de intolerâncias religiosas.
-
Mostrar Abstract
-
The present work proposes to approach the reaction of the Catholic clergy to the advance of Pentecostalism in the city of Campanha - MG in the 1950s, through the newspaper Voz Diocesana, official information vehicle of the diocese created in the city in 1907. The periodical that, as in his words initials, “the aim was to establish bonds of union between the episcopal city and the parishes, between the diocesan assistant and the parish organizations, communicating news about the progress of their activities”; was used as an instrument to combat the newly arrived Protestantism in the city, when the Assembly of God was created in 1954. The association held by the Catholic Church takes advantage of the political condition of the United States and Latin American countries in the context of the Cold War – who fight communism - and compares the American missionaries to the red bloc, as a way of containing the denomination's advance. For this investigation, a qualitative analysis was carried out from printed sources of the periodical, allowing to perceive signs of religious intolerance.
|
|
7
|
-
Charles Galvão de Aquino
-
AÇÕES DE ALMA E DE CRÉDITO: O PODER DA PALAVRA EM PITANGUI (1709 – 1799)
-
Orientador : IVAN DE ANDRADE VELLASCO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
IVAN DE ANDRADE VELLASCO
-
SILVIA MARIA JARDIM BRUGGER
-
RAPHAEL FREITAS SANTOS
-
Data: 31/08/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
O presente trabalho tem como objetivo discutir através das ações cíveis promovidas na alçada da Câmara 1 da Vila de Pitangui setecentista, as Ações de Alma ou Juramento d’Alma que eram processos sumários ajuizados para a solução de conflitos financeiros entre credores e devedores. Essas modalidades se distinguiram em face da ausência ou escassez de moeda como meio circulante em operações comerciais. 2 Para resolver empecilhos econômicos e comerciais, moradores de diversas camadas sociais da vila, buscaram no seu cotidiano estratégias jurídicas para obtenção do crédito, que eram baseados na confiança da palavra empenhada, que poderia ser apenas oral ou em bilhetes, como uma espécie de moeda de financiamento do consumo. O crédito era considerado uma forma de reciprocidade e, portanto, era necessário fazer acordos, cujo embate na falta de compromisso para pagamentos de dívidas, se recorria as Ações de Alma a fim de afirmar o poder da palavra empenhada durante as negociações entre ambas as partes.
-
Mostrar Abstract
-
The present work aims to discuss through civil actions promoted within the scope of Chamber 1 of the 18th century town of Pitangui, the Actions of Alma or Juramento d’Alma, which were summary proceedings filed for the resolution of conflicts financial relationships between creditors and debtors. These modalities were distinguished by the absence or scarcity of currency as a circulating medium in commercial operations. 2 to solve economic and commercial obstacles, residents of different social strata village, sought in their daily lives legal strategies to obtain credit, which were based on the trust of the pledged word, which could only be oral or in tickets, as a kind of consumer finance currency. the credit was considered a form of reciprocity and, therefore, it was necessary to make agreements, whose clash in the lack of commitment to pay debts, resorted to the Actions of Alma in order to affirm the power of the word pledged during the negotiations between both parts.
|
|
8
|
-
Larissa Resende Moreira
-
Nem tudo era nagô: cosmovisões centro-africanas na formação do candomblé nagô-ketu e a nagoização do candomblé angola no Sudeste, séculos XX e XXI.
-
Orientador : MANUEL JAUARA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
INGRID SILVA DE OLIVEIRA LEITE
-
MAHFOUZ AG ADNANE
-
MANUEL JAUARA
-
MARIA CRISTINA CORTEZ WISSEMBACK
-
Data: 14/11/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Este trabalho investiga a influência das cosmovisões centro-africanas no processo de formação do candomblé nagô de nação ketu no Sudeste, desde sua fundação, no século XX, até suas transformações nas dinâmicas entre tradição e modernidade pelo século XXI. Aqui pretende-se recuperar historicamente os fatores sociais e acadêmico-teóricos que levaram ao prestígio e a visibilidade das manifestações religiosas de origem sudanesa, qual seja, nagô, em detrimento e invisibilização das práticas oriundas do complexo etnolinguistico banto, ou centro-africano. Na contramão do que se instituiu como práxis nas análises de tais manifestações, esta pesquisa se baseia na inversão do conceito de nagoização do candomblé angola, repensando as bases litúrgicas que fundamentaram e institucionalizaram a religião nagô, e dando luz ao processo aqui chamado de bantuização das práticas religiosas advindas da África Ocidental. O trabalho analisa outros aspectos correlatos, como o conceito de sincretismo, as perspectivas históricas recentes acerca do catolicismo popular negro no Brasil e os variados processos de reafricanização dos terreiros, debates indissociáveis à investigação aqui proposta. Para tal, este estudo se baseou na observação através do acompanhamento de cerimônias públicas e privadas de terreiros de candomblé, além de entrevistas de História Oral com lideranças de quatro casas, uma em cada estado do Sudeste.
-
Mostrar Abstract
-
This study investigates the influence of Central African cosmovisions on the formation process of the Ketu Nago candomblé in the Southeast of Brazil, from its foundation in the twentieth century to its transformations in the dynamics between tradition and modernity in the twenty-first century. Here we intend to historically recover the social and academic-theoretical factors that led to the prestige and visibility of religious manifestations of Sudanese origin, that is, Nago, to the detriment and invisibilization of practices originating from the Bantu, or Central African, ethnolinguistic complex. Contrary to what has been established as praxis in the analysis of such manifestations, this research is based on the inversion of the concept of Nagoization of candomblé angola, rethinking the liturgical bases that founded and institutionalized the Nago religion, and shedding light to the process here called Bantuization of religious practices coming from West Africa. The research analyzes other related aspects, such as the concept of syncretism, recent historical perspectives on black popular Catholicism in Brazil, and the various processes of reafricanization of terreiros, debates that are inseparable from the investigation proposed here. To this end, this study was based on observation through monitoring public and private ceremonies of candomblé terreiros, as well as Oral History interviews with leaders of four houses, one in each state of the Southeast.
|
|
9
|
-
FREDERICO AUGUSTO LOPES DA SILVA
-
O fontanário e a alegoria do verão, L´Été. Origens e análise histórico-artística de uma fonte d´art oitocentista no cenário urbano de São João del-Rei.
-
Orientador : LETICIA MARTINS DE ANDRADE
-
MEMBROS DA BANCA :
-
LETICIA MARTINS DE ANDRADE
-
Danilo José Zioni Ferretti
-
CARLOS ROGERIO LIMA JUNIOR
-
Data: 16/11/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Esta dissertação consiste em uma análise do fontanário e sua alegoria l’Été — O Verão, instalados em São João del-Rei em 1888. Conhecido tradicionalmente como Chafariz da deusa Ceres, este mobiliário urbano foi produzido pelas Fonderies du Val d’Osne durante o século XIX e representa uma combinação de aspectos estéticos e funcionais resultantes da aliança entre as artes e as indústrias de fundição. Denominado fonte d’art, essa expressão foi adotada para se referir às peças artísticas de ferro fundido, definindo tanto o material utilizado como a técnica empregada e o equipamento urbano que caracterizou os produtos decorativos produzidos em série no decorrer do século XIX. Sua instalação pela Câmara Municipal foi uma resposta às transformações urbanísticas e à necessidade de fornecer um serviço regular de abastecimento de água potável. Das obras empreendidas pela edilidade sanjoanense, a captação de água potável estava entre as principais prioridades, sobretudo devido aos conceitos de higiene, civilidade e progresso que predominavam nos discursos de uma época de rápido crescimento urbano e demográfico. Após a demolição dos chafarizes dos períodos colonial e imperial, esse mobiliário e seus pares identificados representavam a influência de uma modernidade Belle Époque e o desejo de construir a imagem de uma cidade moderna e civilizada. Desta forma, a partir da análise iconográfica e iconológica do fontanário e de sua materialidade, busca-se compreender como os fatores políticos, econômicos e socioculturais favoreceram sua instalação, bem como os modelos de inspiração, o estilo, a composição e os materiais empregados. Essa investigação procura fundamentar, por meio da história pública e da História da Arte, o valor desse fontanário como patrimônio no espaço público e refletir a relação desse mobiliário ‘moderno’ em ferro fundido do século XIX com São João del-Rei do século XXI.
-
Mostrar Abstract
-
This masters dissertation consists of a comprehensive analysis of the fountain and its allegory l’Été — O Verão (the summer), installed in São João del-Rei in 1888. Traditionally known as Chafariz da deusa Ceres (the fountain of the goddess Ceres), this urban furniture was produced by the Fonderies du Val d’Osne during the 19th century and represents a combination of aesthetic and functional aspects resulting from the alliance between the arts and the foundry industries. Termed fonte d’art, this expression was adopted to refer to artistic cast iron pieces, defining both the material used and the technique employed, as well as the urban equipment that characterized decorative products produced in series throughout the 19th century. Its installation by the City Council in 1888 was a response to urban transformations and the need to provide a regular service of potable water supply. Among the works undertaken by the municipality, the capture of potable water was among the main priorities, primarily due to the concepts of hygiene, civility, and progress that prevailed in the discourses of a period of rapid urban and demographic growth. After the demolition of the fountains from the colonial and imperial periods, this furniture and its identified counterparts represented the influence of the Belle Époque modernity and the desire to build the image of a modern and civilized city. Thus, based on the iconographic and iconological analysis of the fountain and its materiality, It seeks to understand how political, economic and sociocultural factors favored its installation, as well as the models of inspiration, style, composition and materials used. This research aims to substantiate, through public history and Art History, the value of this fountain as heritage in the public space and to reflect on the relationship of this 'modern' cast iron furniture from the 19th century with São João del-Rei in the 21st century.
|
|
10
|
-
HUMBERTO JUNIO ALVES VIANA
-
"OS DIAS ERAM ASSIM"?(2017): MEMÓRIA E REVISIONISMO IDEOLÓGICO SOBRE A DITADURA MILITAR BRASILEIRA ATRAVÉS DA SUPERSÉRIE DA REDE GLOBO
-
Orientador : CASSIA RITA LOURO PALHA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
CASSIA RITA LOURO PALHA
-
EMILLA GRIZENDE
-
LEON FREDERICO KAMINSKI
-
Data: 07/12/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Esta dissertação teve como objetivo principal analisar a narrativa da supersérie "Os Dias Eram Assim," uma produção da Rede Globo de 2017. Ambientada na cidade do Rio de Janeiro entre 1970 e 1985, a trama explora o contexto do regime ditatorial brasileiro, em particular os "anos de chumbo" e o subsequente processo de abertura política. A narrativa centra-se na história de amor entre Alice Sampaio (Sophie Charlotte) e Renato Reis (Renato Góes), cujo romance é obstaculizado pelos acontecimentos políticos desse período da história. A pesquisa foi conduzida com base na abordagem metodológica proposta por Jérôme Bourdon. Na análise, foram identificados três elementos de destaque: (i) a extensa inclusão de imagens de arquivo do telejornalismo da emissora confere à obra elementos que promovem a autenticidade, o caráter documental e, principalmente, uma noção de testemunho dos eventos do período; (ii) a personagem Natália Andrade (Mariana Lima), professora de História, foi utilizada na narrativa como símbolo de resistência, sendo torturada e eleita deputada ao final da trama. Assim, a vida da professora foi influenciada pelos eventos políticos daquele contexto, suscitando reflexões sobre a contemporaneidade da obra, com destaque para a “Comissão Nacional da Verdade” e a problemática do “Movimento da Escola Sem Partido”. Identificou-se, nesse sentido, uma conexão entre a representação do passado ditatorial e o contexto de exibição da supersérie; a narrativa enfatiza o envolvimento da sociedade civil no aparato repressor e no seu financiamento durante a ditadura militar, com destaque para o papel do empresariado da construção civil e a utilização do termo "ditadura civil-militar". Por fim, em termos contextuais, a análise focalizou a recepção de inclinação "bolsonarista" no Twitter, impulsionada pela convocação de Eduardo Bolsonaro para que seus seguidores criassem contranarrativas em resposta à trama utilizando a hashtag "#osdiasnaoeramassim," promovendo o que Napolitano (2021) chamou de "revisionismo ideológico”. Além disso, essas reações se alinham com a visão de Stuart Hall, que concebe a cultura como um campo de luta simbólica, onde diferentes grupos competem pela definição de significados e representações culturais. Nesse contexto, evidencia-se um espaço de disputas de memória, no qual tanto a Rede Globo quanto os "bolsonaristas" recorrem ao passado ditatorial, utilizando-o para promover suas agendas na contemporaneidade em que a trama foi exibida.
-
Mostrar Abstract
-
The main objective of this dissertation was to analyze the narrative of the superseries “Os dias Eram assim”, a production of TV Globo network from 2017. Set in the city of Rio de Janeiro between 1970 and 1985, the plot explores the context of the Brazilian dictatorial regime, in particular the "years of lead" and the subsequent process of political opening. The narrative focuses on the love story between Alice Sampaio (Sophie Charlotte) and Renato Reis (Renato Góes), whose romance is hampered by the political events of that period of history. The research was conducted based on the methodological approach proposed by Jérôme Bourdon. In the analysis, three prominent elements were identified: (i) the extensive inclusion of image files of the broadcaster's television journalism gives the work elements that promote authenticity, the documentary character and, mainly, a sense of witness to the events of the period; (ii) the character Natália Andrade (Mariana Lima), a History teacher, was used in the narrative as a symbol of resistance, being tortured and elected deputy at the end of the plot. Thus, the teacher's life was influenced by the political events of that context, raising reflections on the contemporary nature of the work, with emphasis on the “National Truth Commission” and the issue of the “School Movement Without Party”. In this sense, a connection was identified between the representation of the dictatorial past and the context of the superseries' exhibition; (iii) the narrative emphasizes the involvement of civil society in the repressive apparatus and its financing during the military dictatorship, with emphasis on the role of the construction industry and the use of the term "civil-military dictatorship". Finally, in contextual terms, the analysis focused on the reception of a "Bolsonarista" inclination on Twitter, driven by Eduardo Bolsonaro's call for his followers to create counter-narratives in response to the plot using the hashtag "#osdiasnaoeramassim," promoting what Napolitano (2021) called “ideological revisionism”. Furthermore, these reactions align with the vision of Stuart Hall, who conceives of culture as a field of symbolic struggle, where different groups compete for the definition of cultural meanings and representations. In this context, a space of memory disputes is evident, in which both TV Globo Network and the "bolsonaristas" resort to the dictatorial past, using it to promote their agendas in the contemporary times in which the plot was displayed.
|
|
11
|
-
LUCAS MUFFATO NASCIMENTO
-
"Ides comandar, aprendei a obedecer": ação antidialógica e ensino de história na academia militar
-
Orientador : CASSIA RITA LOURO PALHA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
RODRIGO PEREZ OLIVEIRA
-
BRUNA SOLA DA SILVA RAMOS
-
CASSIA RITA LOURO PALHA
-
LEON FREDERICO KAMINSKI
-
Data: 07/12/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Este presente trabalho pretende investigar o ensino de História no interior da Academia Militar das Agulhas Negras (AMAN). Baseando principalmente em duas fontes principais – a análise de um livro utilizado como material de auxílio as aulas de História militar do Brasil intitulado “Introdução à História Militar Brasileira” e de uma série de Trabalhos de Conclusão de Curso (TCCs) produzidos pelos cadetes em formação – vamos aqui nos aprofundar no estudo de narrativas históricas presentes no interior da Academia Militar. Conhecendo o peso que narrativas de tal tipo tem em nossa vida social e cultural e compreendendo a vitalidade dos significados produzidos por elas para o estudo da formação de um imaginário comum militar e para a formação identitária dos cadetes, a intenção é entender como tais narrativas influem na preparação do oficialato militar brasileiro.Ainda, a partir da compreensão de que a Academia Militar das Agulhas Negras constrói certos signos representativos a fim de presentificar o passado, busca-se observar como os cadetes atingidos por essas representações, se apropriaram delas e as ressignificam. Entendendo a educação oferecida neste espaço como predominantemente bancária, o intento é averiguar como esta prática antidialógica incidiu nos cadetes, na formulação de seus trabalhos e quais as possíveis consequências para a produção de conhecimento dentro da AMAN.
-
Mostrar Abstract
-
This present work aims to investigate the teaching of History within the Brazilian Military Academy Based mainly on two main sources – the analysis of a book used as a aid material for “Brazilian military history” classes entitled “Introduction to Brazilian Military History” and a series of “final papers”produced by cadets in training – here we will delve deeper into the study of historical narratives present within the Military Academy. Knowing the impact that narratives of this type have in our social and cultural life and understanding the vitality of the meanings produced by them for the study of the formation of a common military imaginary and for the identity formation of cadets, the intention is to understand how such narratives influence in the preparation of Brazilian military officership.Furthermore, based on the understanding that the Brazilian Military Academy constructs certain representative signs in order to reintroduce the past in the present, we seek to observe how the cadets affected by these representations appropriated them and re-signified them. Understanding the education offered in this space as predominantly banking, the aim is to investigate how this antidialogical practice affected the cadets, the formulation of their work and what the possible consequences are for the production of knowledge within the Military Academy.
|
|
12
|
-
DIEGO RICOY MARQUES
-
O LUGAR DE JESSÉ SOUZA NO
PENSAMENTO SOCIAL E POLÍTICO BRASILEIRO
-
Orientador : PATRICIA CASTRO MATTOS
-
MEMBROS DA BANCA :
-
SUZE DE OLIVEIRA PIZA
-
EUCLIDES DE FREITAS COUTO
-
PATRICIA CASTRO MATTOS
-
ROBERTO DUTRA TORRES JÚNIOR
-
Data: 15/12/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
O presente trabalho tem como principal objeto de estudos as contribuições acadêmicas do professor e sociólogo Jessé Souza, bem como sua teoria crítica produzida no intuito de desmistificar as ideias dominantes do pensamento social brasileiro, sobretudo aquelas produzidas na década de 1930 por Gilberto Freyre e Sérgio Buarque de Holanda, e posteriormente continuadas e ampliadas por intelectuais como Raymundo Faoro, Roberto DaMatta, entre outros. Analisamos como Jessé identifica a existência de uma ciência e uma tradição historiográfica conservadoras na intelectualidade brasileira, responsáveis por construir uma identidade nacional ancorada no culturalismo e no patrimonialismo, estando, assim, a serviço de uma pequena elite financeira. Segundo Jessé, essas ideias totalizadoras acabam por naturalizar as desigualdades e por invisibilizar a produção e reprodução de uma ralé de subcidadãos, legitimando, por consequência, uma cultura de golpes de estado patrocinados pelas elites e pelas classes médias contra projetos políticos radicalmente transformadores, inclusivos e reformistas. Examinamos os alcances e os limites de sua teoria e investigamos as causas e as razões levantadas pelo sociólogo que explicam a recente ascensão da extrema-direita no Brasil, bem como suas contribuições teóricas para se erigir uma nova arquitetura ideológica para a esquerda no Brasil.
-
Mostrar Abstract
-
The present work has as its main object of study the academic contributions of the professor and sociologist Jessé Souza, as well as his critical theory produced in order to demystify the dominant ideas of Brazilian social thinking, especially those produced in the 1930s by Gilberto Freyre and Sérgio Buarque de Holanda, and later continued and expanded to intellectuals such as Raymundo Faoro, Roberto DaMatta, among others. The objective is to analyze how Souza identifies the existence of a conservative science and a historiographical tradition in the Brazilian intellectuality, both responsible for building a national identity supported by culturalism and patrimonialism, being that way at the service of a small financial elite. According to Souza, these totalizing ideas end up naturalizing inequalities and making the production and reproduction of a rabble of invisible sub-citizens, thus legitimizing a culture of coups d'état sponsored by the elites and the middle classes against radically transformative, inclusive and reformists political projects. Our intention is to examine the possible theoretical and/or methodological limits present in his analyses, which, according to the author, aim to build a new totalizing narrative about Brazilian society. Finally, we will investigate the causes and reasons raised by the sociologist that explain the recent rise of the extreme right wing in Brazil, as well as his theoretical contributions to building a new ideological architecture for the left wing in Brazil.
|
|
13
|
-
MARIA LUIZA APARECIDA CUSTÓDIO
-
A GAZETA DE MINAS E A INDEPENDÊNCIA DE CUBA (1895-1902)
-
Orientador : ALFREDO NAVA SANCHEZ
-
MEMBROS DA BANCA :
-
ALFREDO NAVA SANCHEZ
-
João Paulo Coelho de Souza Rodrigues
-
TEREZA SPYER DULCI
-
Data: 15/12/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
O presente trabalho tem como objetivo estudar a Gazeta de Minas, jornal fundado no município de Oliveira em Minas Gerais, em setembro de 1887 por Antônio Fernal, as notícias sobre o processo de independência de Cuba, particularmente o que é conhecido na historiografia como “o segundo momento” deste processo político, entre os anos de 1895 a 1902, l. Os discursos e representações da Gazeta em relação ao processo independentista cubano são analisados partindo da ideia de que os jornais foram elementos ativos que influenciaram as discussões políticas, econômicas e sociais da região de sua circulação. Os periódicos podem ser vistos como um espaço de circulação e reprodução de diversas informações, temas, atitudes e comportamentos das sociedades e seu entorno local, mas também internacional. Neste sentido, os periódicos foram uma das primeiras mídias que possibilitaram o acesso a realidades além das conhecidas cotidianamente. Para desenvolver nosso trabalho, embasamos nossas discussões nos conceitos de “esfera pública” e de “sociabilidades”. Ambos permitem analisar como os jornais, a partir da sua circulação, geram espaços sociais e como eles se tornam peças fundamentais na estruturação das relações políticas e culturais.
-
Mostrar Abstract
-
The aim of this paper is to study the news about Cuba's independence process in Gazeta de Minas, a newspaper founded in the municipality of Oliveira in Minas Gerais in September 1887 by Antônio Fernal, particularly what is known in historiography as the "second moment" of this political process, between 1895 and 1902. Gazeta's discourses and representations in relation to the Cuban independence process are analyzed based on the idea that newspapers were active elements that influenced political, economic and social discussions in the region where they circulated. Newspapers can be seen as a space for the circulation and reproduction of various types of information, themes, attitudes and behaviors of societies and their local and international environments. In this sense, periodicals were one of the first media that allowed access to realities beyond those known on a daily basis. To develop our work, we base our discussions on the concepts of "public sphere" and "sociabilities". Both allow us to analyze how newspapers, through their circulation, generate social spaces and how they become fundamental pieces in the structuring of political and cultural relations.
|
|
14
|
-
SAMUEL BRAGA ROCHA DE PAIVA
-
ENTRE A HISTÓRIA E A BIOGRAFIA: análise das biografias escritas por Alfredo Ellis Jr.
-
Orientador : Danilo José Zioni Ferretti
-
MEMBROS DA BANCA :
-
RICARDO LUIZ DE SOUZA
-
Danilo José Zioni Ferretti
-
LUIZ FRANCISCO ALBUQUERQUE DE MIRANDA
-
Data: 15/12/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
A presente dissertação tem como objetivo analisar a escrita biográfica de Alfredo Ellis Jr. (1896-1974), baseando-se em duas fontes principais; Um parlamentar paulista da República: subsídios para a história da República em S. Paulo e subsídios para a história econômica de São Paulo (1949) e Tenente-Coronel Francisco da Cunha Bueno: pioneiro da cafeicultura no Oeste Paulista. (1960). Buscamos compreender como a memória familiar do autor, presente nas biografias parentais do pai e do avô, se estruturam e dialogam a partir de uma construção de sentido histórico balizada em pressupostos “científicos” como o “racialismo”, o “determinismo” geográfico e o “determinismo” econômico. Por último, podemos compreender como se reatualiza a defesa do regionalismo paulista posterior a “Era Vargas”, com a derrota do projeto regionalista descentralizador da Primeira República. Constata-se uma linguagem ressentida por parte de Alfredo Ellis Jr. na escrita das biografias parentais como forma de compensar insatisfações e perdas na perspectiva do autor. Trata-se de um triplo ressentimento, em relação à ação do Estado centralizador, à consideração artificial dos estados do Norte e Nordeste e, por fim, à abolição e ação dos negros em geral, ao longo do passado e presente da Nação.
-
Mostrar Abstract
-
This study aimed primarily to analyze the biographical writings of Alfredo Ellis Jr. (1896-1974), drawing upon two main sources: "Um parlamentar paulista da República: subsídios para a história da República em S. Paulo e subsídios para a história econômica de São Paulo" (1949) and "Tenente-Coronel Francisco da Cunha Bueno: pioneiro da cafeicultura no Oeste Paulista" (1960). The objective was to comprehend how the author's familial memory, as depicted in the paternal and grandfatherly biographies, is structured and engages in a construction of historical meaning grounded in "scientific" assumptions such as "racialism," geographical "determinism," and economic "determinism.". Furthermore, the biographical writings of the São Paulo historian in the years between 1950-1960 emerge as a fertile source for delineating continuities and reinterpretations developed by the author himself in comparison with his more studied productions as a historian between 1920-1930. Lastly, we can understand the reactualization of the defense of São Paulo regionalism following the "Era Vargas," particularly as the decentralizing regionalist project facilitated by the Partido Republicano Paulista unfolds during the First Republic. This is notably observed through Alfredo Ellis Jr.'s use of a resentful language in the paternal biographies as a means of compensating for dissatisfaction and losses from the author's perspective, concerning the beleaguered economic elite of São Paulo and the centralizing policies throughout the past and present of the nation.Parte superior do formulário
|
|
15
|
-
JOÃO FABIO FERREIRA PANTALEÃO
-
A NOÇÃO DE PREDESTINAÇÃO NO PENSAMENTO TEOLÓGICO E ECLESIOLÓGICO DE JACÓ ARMÍNIO (1559-1609).
-
Orientador : MOISES ROMANAZZI TORRES
-
MEMBROS DA BANCA :
-
MOISES ROMANAZZI TORRES
-
ORLANDO JOSE DE ALMEIDA FILHO
-
ZÓZIMO ANTONIO PASSOS TRABUCO
-
Data: 20/12/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Estudando o texto arminiano é possível inferir que para o auyor a predestinação é condicional, isto é, implica em crer em Cristo. Para tanto, a graça autoriza o livre-arbítrio do homem agir incondicionalmente.Armínio nesse sentido está pensando conforme os teólogos e escritores tolerantes e favoráveis ao controle das autoridades civis sobre a vida religiosa e contra aqueles adeptos de uma doutrina rígida sobre a predestinação e favoráveis à autonomia da Igreja em relação ao Estado.
-
Mostrar Abstract
-
Studying the Arminian text, it is possible to infer that for the auyor predestination is conditional, that is, it implies believing in Christ. For that, grace authorizes the free will of man to act unconditionally. Arminius in this sense is thinking along the lines of tolerant theologians and writers who favor the control of civil authorities over religious life and against those who adhere to a rigid doctrine on predestination and favor the autonomy of the Church in relation to the State.
|
|